Investeren in een duurzaam-veilig wegverkeerssysteem

Is dat te organiseren?
Author(s)
Poppe., F
Year
Dit rapport bouwt voort op eerder gerapporteerd onderzoek omtrent de kosten van de verkeersonveiligheid, en de daardoor ontstane maatschappelijke rentabiliteit van het investeren in een duurzaam-veilig wegverkeerssysteem. In de eerste hoofdstukken wordt dit gerecapituleerd. Tevens worden de resultaten in internationaal perspectief geplaatst. Daarna wordt geconstateerd dat de ontwikkelingen van de afgelopen jaren ten aanzien van de prijzen (betrekking hebbend op de kosten van de verkeersonveiligheid en de investeringen), de omvang van de mobiliteit en het verkeersrisico niet zodanig zijn dat de eerdere berekeningen tot andere conclusies zouden leiden. Het feit dat de maatschappelijk rendabele investeringen niet als vanzelf tot stand komen wijst op ‘marktfalen'. Een globale economische analyse geeft als belangrijkste potentiële oorzaken daarvoor: • het niet doorberekenen in de prijs van externe effecten (zoals verkeersonveiligheid); •verkeersveiligheid als publiek goed en het daardoor bestaande ‘free-rider'-gedrag; •onvolledige informatie bij verschillende ‘actoren'; •transactie- en perceptiekosten. Ten slotte wordt een aantal mogelijke oplossingsrichtingen gegeven. Het gaat daarbij vooral om het verkrijgen en verspreiden van informatie, het toepassen van heffingen in één of andere vorm om de externe kosten te internaliseren en verkeersveilig gedrag uit te lokken, en het introduceren van voorwaardelijke subsidies aan wegbeheerders om gerichte investeringen tot stand te brengen
Investing in a sustainably safe road traffic system This report builds on research reported earlier, on the cost of traffic unsafety, and the thus resulting social cost-effectiveness of investments into a sustainably safe road traffic system. This is recapitulated in the first chapters. Also this is placed into an international perspective. Next is concluded that the developments in recent years with respect to prices (relating to the cost of traffic unsafety and to investments), the amount of traffic, and the traffic risks are not so large that the earlier calculations now would lead to other conclusions. The fact that these social cost-effective investments are not made spontaneously, points to economical market failures. A broad economic analysis gives the following potential causes of this: •external effects (like traffic unsafety) are not incorporated into the price; •traffic safety is a ‘public good' with connected free ride behaviour; •incomplete information with several concerned parties; •transaction and perception costs. Finally some possible directions for solutions are given. This particularly concerns the obtaining and dissemination of knowledge, the use of levies or taxes to internalise the external costs and to induce safe behaviour, and the introduction of conditional grants to road authorities to achieve investments directed at traffic safety
Report number
R-98-58
Pages
38
Publisher
SWOV, Leidschendam

SWOV publication

This is a publication by SWOV, or that SWOV has contributed to.