Invloed hybride voertuigen op de geluidbelasting. Onderzoek in opdracht van het Ministerie van VROM, in het kader van project M680300, Beleidsondersteuning Geluid.

Author(s)
Verheijen, E.N.G. Schreurs, E. & Jabben, J.
Year
Abstract

Elektrische en hybride auto’s zijn behalve energiezuinig en schoon ook stil. In stedelijk verkeer (tot 50 km per uur) zijn auto’s met een hybride motor 1 tot 3 decibel stiller dan auto’s met een benzine- of dieselmotor. Als alle motorvoertuigen met een hybride motor zouden zijn uitgerust, zou het aantal (ernstig) gehinderden door stedelijk verkeerslawaai met ongeveer 20 procent afnemen. Dit blijkt uit een verkennend onderzoek van het RIVM in opdracht van het ministerie van VROM. Op rijks- en provinciale wegen zijn hybride of elektrische motorvoertuigen niet stiller dan reguliere. Dat komt doordat bij snelheden boven 50 km per uur het bandengeluid overheerst. Bij een combinatie van hybride auto’s en stille banden worden deze voertuigen nog iets stiller. Stille banden bij reguliere auto’s leveren pas een geluidreductie op bij snelheden boven 50 km per uur. Hybride auto’s met zulke banden zijn al bij lagere snelheden stiller. In stadsverkeer zou het geluid daardoor met 1 decibel extra verminderen. De effecten van volledig elektrisch aangedreven voertuigen zijn in dit kader nog niet onderzocht. Verwacht wordt dat bij dit type de geluidreducties in stedelijk gebied nog wat groter zijn en dat dit type ook een gunstige invloed heeft op de lokale luchtkwaliteit. (Author/publisher)

Request publication

16 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20121864 ST [electronic version only]
Source

Bilthoven, Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieuhygiene RIVM, 2008, 17 p., 4 ref.; RIVM Briefrapport 680300006/2008

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.