Invloed van fictie en celebreties op beeldvorming over rijgedrag.

Author(s)
Bulck, H. van den
Year
Abstract

Verkeersveiligheid en andere verkeerskwesties worden aan het publiek in belangrijke mate gecommuniceerd via de media. Hierbij denken we niet alleen aan directe communicatie via nieuwsberichten over dit onderwerp of via campagnes, maar ook aan de indirecte manieren waarop verkeersveiligheid in de media wordt gerepresenteerd, bijvoorbeeld als deel van een fictieverhaal. In deze uiteenzetting wordt de relatie tussen media en verkeersveiligheid belichtt door te focussen op twee, schijnbaar triviale, aspecten van media en populaire cultuur: de rol van celebrities en de rol van fictie (en dan vooral van soaps) in het voorstellen van en communiceren over aspecten van verkeersveiligheid. Hoewel ze in onderzoek en door de publieke opinie nog vaak worden afgedaan als bijkomstig of vrijblijvend entertainment, hebben zowel fictie als celebrities een belangrijke plaats en betekenis in het leven van mensen, wat hen potentieel interessante boodschappers maakt om te communiceren over verkeersveiligheid. (Author/publisher)

Publication

Library number
20150580 d ST (In: ST 20150580 [electronic version only])
Source

In: Jaarboek Verkeersveiligheid 2015 : verkeersgedrag beïnvloeden : hoe creatief kunnen we zijn ? Publicatie naar aanleiding van het dertiende Vlaams Congres Verkeersveiligheid dat plaatsvond op 17 maart 2015 in Leuven, p. 18-19

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.