Door MuConsult is op basis van bestaande evaluatiestudies, zoals uitgevoerd door DVS en andere kennisinstellingen, een overzicht gemaakt van de effecten van uiteenlopende DVM-maatregelen. Deze zijn gerapporteerd in het kader van de studie BAS (BeleidsAfweging Systematiek) Benutten. Aan de hand van ruim 250 evaluatierapporten en een aantal workshops zijn inschattingen gemaakt van de effecten van DVM instrumenten op de bereikbaarheid (zie Evaluatiemethodiek Benutting, MuConsult 2011). Na een eerste scan is onder meer gebleken dat het niet (goed) mogelijk is om aan te geven welke maatregelen onder welke condities bepaalde effecten sorteren en hoe groot deze effecten zijn. Om hierover meer informatie te verkrijgen is een gestandaardiseerde analysemethode nodig en een database met een grote variatie in instrumenten, die operationeel zijn in verschillende omstandigheden. De analysemethode die ten behoeve van de Mobiliteitsbalans wordt gebruikt en de onderliggende database met maatregelen, verkeersgegevens en verstoringen biedt een mogelijkheid om de effectiviteit van maatregelen onder verschillende condities (verschillen in ‘context’) nader te verkennen. In deze studie wordt in eerste instantie de aandacht gericht op de TDI’s en (Berm)DRIP’s. Afhankelijk van de mate waarin de methode succesvol kan worden ingezet kan de analyse worden verbereed naar andere maatregelen zoals extra stroken en snelheidsmaatregelen. (Author/publisher)
Abstract