In 1999 werd in Australië het TAC SafeCar Project opgezet. Dit is een ISA-trial waarbij met vijftien omgebouwde Ford Sedans vier ITS-systemen werden uitgetest: de systemen waarschuwden de bestuurder wanneer hij te snel reed (ISA), de gordel niet droeg (SBR), te dicht achter het voorliggende voertuig reed (FDW) of wanneer er zich achter de auto gevaarlijke obstakels bevonden (RCW). ISA bleek een duidelijk positief effect te hebben op het snelheidsgedrag. De combinatie met FDW vergrootte dat effect. De testrijders bleken de systemen in hoge mate te aanvaarden. Vóór ISA op grote schaal kan worden ingebouwd, moeten nog enkele obstakels worden opgeruimd. Zo moet onder andere de snelheidskaart accurater worden. De invoering zelf zou volgens de onderzoekers op korte termijn kunnen gebeuren door ze vrijwillig aan te bieden. Voordat de systemen verplicht kunnen worden via overheidsreglementeren of via bedrijfsbeleid, zou er een kostenbatenanalyse gemaakt moeten worden. (Author/publisher)
Abstract