Jaaranalyse VIPORS 1995

Eindrapportage over de resultaten van de verkeersslachtoffer-registratie op Spoedeisende-Hulpafdelingen van ziekenhuizen
Author(s)
Tromp, J.P.M. ; Kampen, Ir. L.T.B. van ; Blokpoel, A
Year
VIPORS (Verkeersongevallen in PORS) is een registratiesysteem van gegevens van slachtoffers van verkeersongevallen die zich voor behandeling melden bij de Spoedeisende-Hulpafdelingen van ziekenhuizen. In dit rapport wordt VIPORS als registratiesysteem beschreven en wordt de inrichting van het gegevensbestand uiteengezet. Het beheer van de kwaliteit van systeem en gegevens, en de mate van compleetheid en representativiteit worden vermeld op basis van aparte rapporten. Het unieke van VIPORS is dat behalve ongevallengegevens, ook letselgegevens geregistreerd worden. Bovendien zijn de individuele slachtoffers achteraf te benaderen voor eventueel gewenste aanvullende gegevens van de ongevallen. Voorts brengt de snelle verwerking van de gegevens met zich mee dat VIPORS op kwartaalbasis, min of meer gelijktijdig met de VOR-gegevens kan worden gerapporteerd. Uit de jaargegevens over 1995 blijkt dat het aantal slachtoffers in 1995 licht is toegenomen (+ 3,7%) ten opzichte van 1994; de verdelingen van kenmerken in 1995 verschillen nauwelijks met die in 1994. Fietsers vormen met bijna 50% de belangrijkste groep slachtoffers. In deze groep ligt de nadruk op enkelvoudige ongevallen, met name die waarbij geen obstakel in het spel is (éénzijdige ongevallen). Deze groep slachtoffers blijkt nauwelijks in de Verkeersongevallenregistratie (VOR) opgenomen te worden, zodat VIPORS alleen al voor deze groep een uiterst belangrijke bron is. De tweede belangrijke groep slachtoffers van verkeersongevallen die zich melden voor spoedeisende hulp, zijn auto-inzittenden. Zij vormen samen met de kleine groep inzittenden van bestelauto's ongeveer een kwart van alle slachtoffers. De derde groep slachtoffers zijn bromfietsers; zij vormen 15% van het totale aantal slachtoffers dat zich in het ziekenhuis meldt. Motorrijders en voetgangers completeren het slachtofferbeeld met ieder een aandeel van ongeveer 5% . Eén derde van de slachtoffers wordt per ambulance gebracht, ongeveer één zesde komt via de huisarts en de rest komt op eigen gelegenheid naar de Spoedeisende-Hulpafdeling. De ernst van de ongevallen in VIPORS laat zich vooral typeren door het aandeel ziekenhuisopnamen (14%) en het aantal in het ziekenhuis overleden slachtoffers (0,3%). Bijna 30% van de slachtoffers werd na behandeling verwezen naar een specialist, terwijl circa 25% werd doorverwezen naar de huisarts. Zonder vervolgbehandeling kon 30% naar huis. De meest voorkomende letsels zijn wonden en contusies (bijna 50%), gevolgd door fracturen met een aandeel van 25%. Deze letsels ontstonden vooral aan armen en benen (elk ongeveer 25% van het totaal) en hoofd (22%); hals en nek waren bij 8% geraakt. In het rapport is de meerwaarde van VIPORS geïllustreerd aan de hand van enige voorbeelden. VIPORS-gegevens kunnen worden gebruikt voor ophoging/herweging van VOR-gegevens. Bij de variabelen ‘verkeersdeelname' en ‘leeftijd' ondergaat de oorspronkelijke volgorde naar omvang flinke wijzigingen: vooral jongere fietsers blijken veel meer verkeersproblemen op te leveren dan uit de VOR-registratie blijkt. Ten slotte zijn met behulp van VIPORS-gegevens de representativiteit (en compleetheid) van VOR-gegevens gecorrigeerd
Annual analysis of VIPORS 1995 VIPORS forms part of the PORS, i.e. the Private Accident Registration System, and represents a system which registers data on road accident victims who report for treatment to the Emergency Department of a hospital. This report describes the VIPORS registration system and details the organisation of the databank. The administration of the quality of the system and the data, and the degree of completeness and representational value of the system is described on the basis of separate reports. The unique thing about VIPORS is that it registers both injury data and accident data. Furthermore, the individual road accident victim can be approached at a later date for any supplementary information required about the accidents. In addition, the rapid processing of data means that quarterly reports on VIPORS can be issued, more or less simultaneously with the road accident data from the Department of Statistics and Data Management (VOR). The annual data over 1995 show that the number of road accident victims in 1995 increased slightly with respect to 1994 (+3.7%); the distributions of the characteristics for 1995 hardly differ from those for 1994. Cyclists represent the major group of victims, at almost 50%. In this group, emphasis is placed on single accidents, particularly those where no obstacle is involved. This group of victims is hardly included in the VOR, making the VIPORS an extremely important source of information, even if we consider this group alone. The second major group of road accident victims who report for emergency aid are car occupants. They represent about one quarter of all victims, together with the small group of occupants of commercial vans. The third group of victims are moped riders; they form 15% of the total number of victims reporting to a hospital. Motor cyclists and pedestrians complete the picture of road accident victims, each having a share of about 5%. One-third of these victims is admitted by ambulance, about one-sixth reports via their G.P. and the remainder comes to the Emergency Department on their own volition. The severity of the accidents registered in VIPORS is mainly typified by the share of subsequent hospital admissions (14%) and the number of victims who have died in hospital (0.3%). Almost 30% of the victims are referred to a specialist following treatment, while about 25% are referred to their G.P. 30% can go home without any further treatment. The most common injuries are wounds and contusions (almost 50%), followed by fractures, with a 25% share. These injuries were mainly sustained to arms and legs (each about 25% of the total) and head (22%); 8% of victims had neck and throat injuries. This report illustrates the added value of VIPORS, based on a few examples. VIPORS data can be used as an adjunct to, or for the reevaluation of VOR data. With the variables of ‘participation in traffic' and ‘age', the original sequence as regards scope is subject to considerable change: in particular, youthful cyclists are shown to lead to far more problems in traffic than would otherwise appear from the data registered through the VOR alone. Finally, the VIPORS data has enabled correction of the VOR data, thereby improving the representational value (and completeness) of the latter
Report number
R-96-29
Pages
38 + 14
Publisher
SWOV, Leidschendam

SWOV publication

This is a publication by SWOV, or that SWOV has contributed to.