Jaarplan 2007 Inspectie Verkeer en Waterstaat.

Author(s)
Inspectie Verkeer en Waterstaat
Year
Abstract

De inspectie bevordert de veiligheid en een schoner milieu in de lucht, in en op het water en op het land. Elk jaar plant de inspectie haar werkzaamheden op grond van nationale en internationale wet­ en regelgeving en eigen risico-inschattingen. Aan de hand van risicoanalyses, metingen van naleving-niveaus, resultaten van controles en incidentenonderzoeken past de inspectie haar toezicht aan. Wij maken onze bevindingen openbaar en adviseren nationale en internationale beleidsmakers. Sinds 2007 zijn wij een baten-lastendienst. Dat betekent dat wij gericht op meetbaar resultaat werken met heldere producten en diensten De thema's dit jaar zijn samenwerking, dienstverlening en innovatie. De banden met diverse toezichthouders halen wij dit jaar aan. Burgers en bedrijven krijgen dankzij samenwerking van verschillende inspectiediensten in hun werkgebied in toenemende mate te maken met één aanspreekpunt voor toezicht. Toezichthouders kunnen via gezamenlijke risicoanalyses en het koppelen van verschillende (digitale) informatiesystemen hen meer gericht en gecoördineerd benaderen. Uiteindelijk kan dit ook leiden tot een onderlinge herschikking van taken. Professionaliteit van het toezicht en de maatschappelijke belangen staan daarbij voorop. In 2007 starten verschillende toezichthouders met aanspreekpunten in het wegvervoer en op de luchthaven Schiphol. Ook beginnen de voorbereidingen om met rail en voor het vervoer over water hetzelfde te doen. De inspectie draagt bij aan minder vergunningen en lasten en een betere dienstverlening. Waar mogelijk schaffen wij worden vergunningen af, voegen wij ze samen of verlengen wij looptijd. In toenemende mate digitaliseren wij de aanvragen voor vergunningen, certificaten of andere officiële documenten. In 2007 digitaliseren wij de aanvraag van onder meer het vaarbevoegdheidsbewijs en het certificaat dat de minimaal vereiste bemanning voor een veilige bedrijfsvoering aan boord registreert. Verder werken wij aan een betere dienstverlening aan reders en schippers in binnen- en buitenland. Reders hebben reeds meer flexibiliteit doordat wij de uitgifte van certificaten overlaten aan marktpartijen met wereldwijde vestigingen. Meer uitbesteding betekent wel dat wij deze klassenbureaus vaker controleren. Want Nederland staat als maritieme natie voor kwaliteit én veiligheid. Ook de dienstverlening aan de burgers wordt verbeterd. Met innovaties wil de inspectie hardnekkige problemen in het verkeer en vervoer gerichter aanpakken, zoals verkeerde of overbelading, oververmoeidheid en onvoldoende naleving van de voorschriften voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Een automatisch weegsysteem op de rijkswegen, Weigh in Motion-video, stelt ons in staat om overbelading bij vrachtwagens op een preventieve manier aan te pakken. Notoire overtreders krijgen een bedrijfsbezoek. Met de in mei 2006 geïntroduceerde digitale tachograaf en de toekomstige introductie van de boordcomputer voor taxi's hebben wij een meer precies instrument in handen voor de registratie van rij- en rusttijden. Met het onlangs ingestelde proeftraject automatische nummerplaat registratie krijgen wij een nauwkeurig beeld van de vervoersbewegingen in de taxisector. M e t de toekomstige invoering van de digitale vrachtbrief kunnen wij het toezicht op het vervoer van gevaarlijke stoffen verbeteren. Ook de experimenten met keurmerksystemen zijn innovaties in het toezicht. Ze stellen de eigen verantwoordelijkheid van de markt voor veiligheid, milieu en arbeidsomstandigheden centraal. Wij blijven echter een oogje in het zeil houden. In de touringcar- en taxisector zijn de resultaten met keurmerken bemoedigend. Uiteindelijk wil men het keurmerk ook toepassen in andere sectoren zoals binnenvaart en het vervoer van gevaarlijke stoffen. Voor de luchtvaart staat 2007 in het teken van organisatorische en technologische veranderingen. De overheid heeft de laatste jaren grote reorganisaties achter de rug. De sector had zware economische tegenwind. Om het hoge luchtvaartveiligheidsniveau in Nederland vast te houden zijn nieuwe initiatieven nodig die de samenhang tussen de verschillende overheidsinstanties vergroten en de zwakke schakels in de markt versterken. Luchtverkeersleiding Nederland, de inspectie en het ministerie van Verkeer en Waterstaat werken daarom nauwer samen op vakgebieden zoals luchtruim, luchthavens en luchtvaartmaatschappijen. Wij schenken extra aandacht aan de veiligheid bij bedrijven die gespecialiseerd zijn in de afhandeling van vliegtuigen op de platforms. Door vergrijzing van het onderhoudspersoneel en onvoldoende instroom van nieuwe monteurs dreigt er echter een tekort aan gekwalificeerd personeel om deze vliegtuigen te onderhouden. Wij zullen moeten bepalen wat dit in 2007 inhoudt voor het toezicht. Ook in 2007 intensiveren wij het toezicht op de microlichte vliegtuigen. Uit ons onderzoek blijkt dat de veiligheidscultuur in dit segment te wensen overlaat en dat de kwalificaties van een aantal piloten achter liggen op de technologische ontwikkeling van dit type vliegtuigen. Extra aandacht is er voor hechte samenwerking met de Militaire Luchtvaart Autoriteit. Het doel is hier om te komen to t een meer gecoördineerde aanpak van het toezicht in het schaarse Nederlandse luchtruim. W ij verliezen verder het internationale karakter van de luchtvaart niet uit het oog. Landen als Kenia, Suriname en de Antillen krijgen onze ondersteuning bij de versterking van de luchtvaartveiligheid. In de scheepvaart is een hoog technisch veiligheidsniveau bereikt. Hierdoor eist het aandeel ongelukken en aanvaringen door menselijke fouten wel een steeds groter deel van de aandacht op. In de binnenvaart zal de inspectie veel aandacht besteden aan onderhoud en inspecties door de bemanning zelf. In de binnenvaart is roeruitval een van de belangrijkste oorzaken van aanvaringen of ongelukken. Hierbij lig t de oorzaak vaak bij slecht onderhoud, maar ook naleving van arbeids- en rusttijden is van belang. Gebrekkige stabiliteit en belading van container- en tankschepen is vaak terug te voeren tot een menselijke rekenfout. Verder is er aandacht voor communicatie aan boord en met de wal omdat in de binnenvaart aan boord van Nederlandse schepen steeds meer buitenlanders werken. In de zeevaart krijgen door nieuwe internationale regelgeving de werkomstandigheden aan boord extra aandacht. Ook is er door nieuwe internationale regelgeving aandacht voor de overslag van lading, het transport van gevaarlijke stoffen en brandstof en de gevolgen daarvan voor de luchtkwaliteit in de haven en de beveiliging van haventerreinen. In het personenvervoer over de weg liggen de grootste risico's bij het internationale busvervoer over lange afstanden op ongebruikelijke tijden zoals in de nacht. Vaak is sprake van bedrijven die er een zwaar belaste ritplanning op nahouden. Op de nationale markt is er extra aandacht voor de touringcarbedrijven met onvoldoende ritplanning, administratie en onderhoud van het wagenpark. Voor taxivervoer ligt de nadruk op de controles in de grote steden. Daar controleert de inspectie, ook incognito, op betrouwbaarheid (ondernemingsvergunningen), vakbekwaamheid (chauffeurspas), het juiste gebruik van taxameter en nieuwe tariefkaart en klachten- en geschillenregeling. Door overcapaciteit op de taximarkt en langere wachttijden op taxistandplaatsen verspreidt overlast zich naar andere gemeenten. Tevens zijn er aan de grenzen klachten over illegaal taxivervoer door buitenlandse ondernemers. Ook bij evenementen zoals carnaval, de TT van Assen en de Vierdaagse in Nijmegen is toezicht nodig. Tevens b lijft het toezicht op taxibusjes met rolstoelinzittenden nodig. Punten van aandacht zijn hier het goed vastzetten van de rolstoelen, gordelgebruik en losliggende objecten die passagiers kunnen bezeren. Op het gebied van spoor heeft de inspectie op dit ogenblik de handen vol aan de beoordeling van de veiligheid van Betuweroute en HSL Zuid. In 2007 spelen de oplevering van diverse lightrail projecten zoals RandstadRail en Merwede-Lingelijn. Het gaat hier om de inzet van lichter en dus kwetsbaarder materieel waarbij wij de bestaande eisen op het gebied van veiligheid handhaven. Voor het bestaande spoor heeft ProRail samen met ons een veiligheidsmonitor infrastructuur ontwikkeld. Hierdoor heeft ze een instrument waarmee ze de ontwikkeling van spoorstaafgebreken, slijtage en spoorligging beter kan onderkennen. Op verzoek van de Tweede Kamer kunnen meer gelijkvloerse kruisingen tussen spoor en wegen openblijven o f opengesteld worden als de spoorbeheerder en wegbeheerder overeenstemming bereiken over de veiligheidsmaatregelen. Wij geven advies als hierbij een patstelling ontstaat. De meest voorkomende oorzaak van botsing op het spoor b lijft vooralsnog dat machinisten een rood sein negeren. Wij volgen daarom nauwgezet o f de sector voldoende maatregelen neemt om het tij te keren. Maatregelen zijn onder meer training van machinisten, verbetering van de zichtbaarheid van seinen en technische aanvullingen op het beveiligingssysteem. Bij het toezicht op de wijze waarop de waterbeheerders hun taken uitvoeren staat het waarborgen van de (hoogwater)veiligheid, het duurzaam gebruik van watersystemen, rechtsgelijkheid en rechtszekerheid voor gebruikers en burgers centraal. Het toezicht m et betrekking tot het waterbeheer vult de inspectie 'lean and mean' en is selectief op basis van een m et de waterbeheerders gecommuniceerd risicobeeld. Qua trend is een verschuiving naar meer aandacht voor waterkwantiteits- en veiligheidsvraagstukken waarneembaar. In 2007 lig t de nadruk op de samenwerking met andere rijksinspecties (o.a. VROM) in gezamenlijke programmering en frontoffice-activiteiten, de regulering van de eigen werken van Rijkswaterstaat, de evaluatie van de 2e ronde toetsing primaire waterkeringen en de invulling van nieuwe taken voortvloeiend uit het Besluit uitvoeringskwaliteit bodembeheer (KWAUBO). Internationaal lig t de nadruk op de implementatie van internationale richtlijnen in de praktijk van het Nederlandse waterbeheer en samenwerking via IMPEL. In hoofdstuk 3 komen de inspectiebrede ontwikkelingen en prioriteiten voor 2007 aan de orde. Hoofdstuk 4 bevat de concrete (productie)planning voor de primaire processen en taken per domein van toezicht. In hoofdstuk 5 wordt ingegaan op ondersteunende processen en taken in 2007: de organisatie, de bedrijfsvoering en concernbrede ondersteunende projecten en taken. Hoewel zowel de inspectie als Rijkswaterstaat onderdeel van het ministerie van Verkeer en Waterstaat zijn, bedoelen we in het Jaarverslag met 'ministerie' alleen het beleidsgedeelte. Dit om onderscheid te kunnen maken tussen beleid, uitvoering (Rijkswaterstaat) en toezicht (Inspectie Verkeer en Waterstaat). (Author/publisher)

Request publication

7 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20071099 ST [electronic version only]
Source

's-Gravenhage, Inspectie Verkeer en Waterstaat, 2007, 102 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.