Jonge beginnende automobilisten hebben een hoog ongevalsrisico, omdat ze zich gevaarlijk gedragen in het verkeer. Vertonen ze nu gevaarlijk gedrag omdat ze de gevaren niet ‘zien’ of zien ze de gevaren wel, maar accepteren ze te veel risico door dat ze het risico van de gevaren onderschatten en/of hun eigen vaardigheden overschatten? Aangenomen is dat het kunnen ‘zien’ van gevaar vooral een kwestie van het opdoen van rijervaring is en dat het nemen van risico vooral samenhangt met de leeftijd. Om dit te onderzoeken zijn twee taken ontwikkeld. Met de eerste taak werd beoogd gevaarherkenning te meten en met de tweede taak werd beoogd risico-acceptatie te meten. Drie groepen hebben beide taken gemaakt: jonge beginnende automobilisten, oudere beginnende automobilisten en ervaren bestuurders. Uit het onderzoek is gebleken dat zowel jonge als oudere beginnende automobilisten latente gevaren minder goed weten te detecteren en te herkennen dan ervaren automobilisten. Er is niet gevonden dat jonge beginners meer risico accepteren dan oudere beginners. Uit analyses van de resultaten is echter gebleken dat met de risico-acceptatietaak waarschijnlijk geen risico-acceptatie is gemeten, maar ook gevaardetectie en herkenning, zij het minder goed dan met de gevaardetectie en herkenningstaak. (Author/publisher)
Abstract