Jongeren en alcohol in het verkeer : bevindingen uit internationale literatuur en uit een bevraging van gedrag en mening van Vlaamse hogeschoolstudenten.

Author(s)
Vlierden, K. van
Year
Abstract

Students from the Provinciale Hogeschool Limburg, as young and/or unexperienced drivers, completed a survey about the possible introduction of a lower legal BAC-limit for this target group. Questions were asked about their experience with the effects of alcohol on driving ability; prevalence of driving under the influence of alcohol; support for a lower legal BAC-limit; sensitivity to sanctions when breaking the rules; and influence of preventive or other measures on their behaviour. We describe the results of the survey together with findings in the international literature. The object of the study is to guide and to place in context the implementation of the lower legal BAC-limit for young and/or unexperienced drivers. The students who completed the survey are not fully aware of the higher accident risk for their age group when driving under the influence of alcohol. They recognize the effects of alcohol on driving ability en admit these effects at low levels of consumption. However, a feeling of danger comes only to the fore at higher levels of consumption. In addition, it is likely that some students overestimate their own driving ability. Most of the students occasionally drive after drinking too much or ride with a driver who drunk too much. Although these are weekly behaviours for only 3% of them and monthly for 6%, the fact remains that about one third of the students put theirself and others in danger by driving under the influence of alcohol and even more of them took the risk to ride with a driver under the influence during the last 12 months. The students resist a lower legal BAC-limit confined to young drivers. Nevertheless, this lower limit could have a positive effect on their behaviour. Most of them indicate compliance with a possible lower limit in the future. Jail sentence, license suspension and vehicle impoundment are the most deterrent sanctions for the students. A little less deterrent are fines. Use of an alcolock is also less deterrent than license suspension and vehicle impoundment. Sanctions commonly used as alternative punishments, lessons and community service, are the least effective to deter driving under the influence of alcohol for the students. Using a designated driver is a good habit among the students. Taking care for friends and stopping them from driving after drinking is also prominent. We found growth potential in preventive measures like victim impact panels, alternative means of transportation, education and responsible beverage services. (Author/publisher) Dutch summary: In de vorm van een internationale literatuurstudie en een vragenlijstonderzoek bij studenten van de Provinciale Hogeschool Limburg bestuderen we de doelgroep van jonge en/of onervaren bestuurders in relatie tot een verlaagde wettelijke alcohollimiet. Er wordt gepeild naar ervaring met het effect van alcohol op de rijvaardigheid, prevalentie van rijden onder invloed, draagvlak voor verlaging van de wettelijke alcohollimiet, gevoeligheid voor strafmaatregelen bij overtreding en invloed van andere dan strafmaatregelen. Uiteindelijk doel is de eventuele invoering van een verlaging van de wettelijke alcohollimiet voor jonge en/of onervaren bestuurders te begeleiden en te omkaderen. De ondervraagde hogeschoolstudenten lijken zich niet of in mindere mate bewust van het feit dat hun leeftijdsgroep een verhoogd ongevallenrisico heeft bij het rijden onder invloed van alcohol. Ze erkennen de effecten van alcohol op de rijvaardigheid en geven er blijk van dat deze effecten soms al na 2 glazen optreden. Een gevoel van onveiligheid treedt echter pas bij een grotere hoeveelheid alcohol op de voorgrond. Bovendien overschat een deel van de studenten waarschijnlijk zijn rijvaardigheid. Het merendeel van de ondervraagde studenten bestuurt occasioneel een voertuig na het drinken van teveel alcohol en rijdt occasioneel mee met een bestuurder die teveel gedronken heeft. Dat slechts 3% van de studenten dit gedrag minstens wekelijks stelde en slechts 6% minstens maandelijks is enigszins geruststellend. Dat neemt echter niet weg dat nog altijd ongeveer één derde van hen het afgelopen jaar zichzelf en anderen in gevaar bracht door te rijden onder invloed en nog meer van hen het risico namen om mee te rijden met een bestuurder onder invloed. De hogeschoolstudenten verzetten zich tegen een verlaagde alcohollimiet die alleen voor jongeren geldt. Toch lijkt het erop dat deze maatregel een gunstig effect op hun gedrag zou hebben. Een groot deel van hen kondigt op dit moment in elk geval aan zich aan zulk een verlaagde limiet te zullen houden. Gevangenisstraf en het onmogelijk maken van het rijden door intrekking van het rijbewijs of inbeslagname van het voertuig zijn voor de studenten de meest afschrikwekkende straffen. een geldboete komt op de tweede plaats. Het opgelegd gebruik van een alcoholslot wordt als minder afschrikwekkend beoordeeld dan intrekking van het rijbewijs en inbeslagname van het voertuig. De straffen die vaak als alternatieve straffen worden aangeboden aan jongeren, namelijk lessen over alcohol en gemeenschapsdienst, zijn volgens henzelf het minst effectief om rijden onder invloed van alcohol af te schrikken. Het gebruik van een BOB is goed ingeburgerd bij de ondervraagde hogeschoolstudenten. Ook het zorg dragen voor vrienden en hen als gevolg daarvan tegenhouden om na het drinken een motorvoertuig te besturen is in sterke mate aanwezig. Groeipotentieel om hogeschoolstudenten af te doen zien van rijden onder invloed vinden we in de volgende preventieve maatregelen: publieke getuigenissen van slachtoffers, alternatieve vervoermiddelen die worden ingericht of gefinancierd door de overheid, één of andere vorm van educatie over effecten van alcohol en over drinken en rijden, en tenslotte verantwoordelijke bedieningspraktijken in de horeca. (Author/publisher) The report is available at: http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/nl/modules/publications/store…

Request publication

6 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
C 37200 [electronic version only]
Source

Diepenbeek, Steunpunt Verkeersveiligheid, 2005, 86 p., 139 ref.; Rapportnummer RA-2005-57

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.