Kennis, gedrag en houding scooterrijders 2014. In opdracht van de Gemeente Amsterdam, Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer DIVV.

Author(s)
Veltman, M.
Year
Abstract

De Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer (DIVV) geeft de bereikbaarheid in en om Amsterdam gestalte middels de ontwikkeling van beleid en de realisatie en het beheer van infrastructuur. Hiertoe heeft de dienst een centrale regiefunctie. Daarmee is DIVV hét kenniscentrum van en voor Amsterdam op gebied van infrastructuur, verkeer en vervoer. Een toenemende groep verkeersdeelnemers in Amsterdam zijn de scooterrijders. Het aantal snorfietsen in Amsterdam is de afgelopen jaren flink gestegen. In 2013 zijn er ruim 30.000. In 2007 waren er 9.000. Dat is een toename van 275%. Daarnaast bezitten Amsterdammers momenteel circa 25.000 bromfietsen. De opkomst van de scooter in de stad brengt de nodige problematiek met zich mee zoals een verslechtering van de verkeersveiligheid en hinder en overlast voor vooral fietsers. Uit snelheidsmetingen op 10 verschillende locaties in de stad in 2013 is gebleken dat 81% van de bestuurders te hard rijdt. In 2012 was dit 77%. Daarnaast vormen snorfietsers ook een gevaar voor zichzelf: van de 15 verkeersdoden in 2013 reden er 4 op een snorfiets, terwijl brom- en snorfietsen samen slechts verantwoordelijk zijn voor 1,5% van het totale aantal verplaatsingen in de stad. De probleemstelling van dit onderzoek luidt: Wat is de huidige stand van zaken als het gaat om kennis, houding en gedrag van scooterrijders ten aanzien van verkeersregels (in het bijzonder de toegestane snelheid) en hoe verschilt dit ten opzichte van de 0, 1- en 2-meting? De doelstellingen van dit onderzoek zijn: • Inzichtelijk maken van het huidige kennisniveau ten aanzien van de verkeersregels onder scooterrijders, afgezet tegen het kennisniveau tijdens de 0, 1- en 2-meting; • Inzicht bieden in de (veranderde) intrinsieke houding ten opzichte van het zich houden aan de verkeersregels; • Vaststellen van de houding ten aanzien van het dragen van een helm (ook voor snorfietsers); • Inzicht bieden in het gedrag van scooterrijders en het eventueel maken van overtredingen; • Inschatting maken van het aandeel 2- en 4-takt-scooters in Amsterdam; • Inzicht bieden in alternatieven voor brom- en snorscooters in verplaatsingsgedrag. (Author/publisher)

Request publication

4 + 4 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20020277 ST [electronic version only]
Source

Amsterdam, The Choice Marktonderzoek, 2014, 24 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.