Kerncijfers verkeersonveiligheid Gelderland 2004.

Author(s)
Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Gelderland ROVG, Projectgroep Basisgegevens
Year
Abstract

Het ROVG brengt deze folder uit met als doel belangstellenden snel inzicht te verschaffen in de omvang, de ontwikkeling en de belangrijkste kenmerken van de verkeersonveilig-heid in Gelderland. De folder is gebaseerd op de meest recente ongevallengegevens (t/m 2003). Enkele opvallende zaken uit de folder: • De cijfers van 2003 laten een daling zien van het totaal aantal Gelderse verkeersslachtoffers. In 2002 bedroeg dit aantal nog 5193, terwijl dit in 2003 was teruggelopen tot 4912. Helaas blijkt deze daling zich alleen bij de lichtgewonden voor te doen. Het aantal doden en ziekenhuisopnamen bleef vrijwel gelijk (1648 in 2002 tegen 1650 in 2003). • Over een langere periode gezien is de ontwikkeling van de verkeersonveiligheid in Gelderland gunstig te noemen. Ten opzichte van 1986 ligt het totaal aantal verkeersslachtoffers zo=n 18% lager, terwijl het aantal doden en ziekenhuisopnamen (tezamen) zelfs bijna 25% lager ligt. Nog gunstiger is het beeld wanneer deze ontwikkeling wordt afgezet tegen de toegenomen mobiliteit. Het verkeersrisico (het aantal slachtoffers per reizigerskilometer) nam in die periode voor het totaal aantal verkeersslachtoffers af met 35% en voor de doden en ziekenhuisopnamen met ruim 40%. • In de folder is tevens informatie opgenomen over belangrijke factoren bij het ontstaan van verkeersonveilig-heid. Zo is te zien dat bij bijna 10% van de doden en ziekenhuisopnamen alcohol in het spel is. Ook snelheid is een belangrijke invloedsfactor. Zo blijkt ruim 80% van de verkeersdoden op wegen buiten de bebouwde kom te vallen, vooral op de 80 km wegen. Binnen de kom vallen minder doden, maar het aantal gewonden is daar aanzienlijk. • Het gordelgebruik vertoont de laatste jaren duidelijk een positieve ontwikkeling, vooral binnen de kom. Ten opzichte van 1992 steeg het gordelgebruik binnen de kom van 53% naar 85% in 2003. Buiten de kom ligt het percentage inmiddels op zo’n 90%. Dit zijn overigens percentages die gelden voor voorinzittenden. De gordel op de achterbank is nog steeds een punt van zorg. Minder dan de helft (43%) van de achterinzittenden draagt de gordel. De gordelcampagne, die dit voorjaar van start is gegaan, zet dan ook sterk in op verbetering van het gebruik van de gordel achterin. • Uit de cijfers blijkt tevens dat bijna 40% van de verkeersslachtoffers jonger is dan 25 jaar. Vooral onder beginnende bestuurders (de 16-17 jarige bromfietser en de 18-24 jarige automobilist) vallen veel slachtoffers. Bij de fietsers valt de groep 12-15 jarigen op. • Onder ouderen vallen minder verkeersslachtoffers dan onder jongeren. Ongeveer 17% van de verkeersslachtoffers is ouder dan 55 jaar. Daarbij moet echter worden aangetekend dat de kans op ernstig of dodelijk letsel bij ouderen erg groot is. Vooral onder oudere autoinzittenden en fietsers vallen veel slachtoffers. (Author/publisher)

Request publication

1 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20050124 ST [electronic version only]
Source

Arnhem, Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Gelderland ROVG, 2004, 14 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.