Kleinschalige mobiliteitsoplossingen.

Author(s)
Wijk, K. van
Year
Abstract

Het personenvervoer in Nederland verandert. Onder druk van bezuinigingen zijn overheden op zoek naar een nieuwe balans tussen openbaar vervoer en het doelgroepenvervoer. Dat betekent dat in sommige delen van Nederland, vooral in dunbevolkte gebieden, geen of veel minder openbaar vervoer wordt aangeboden. Maar dat betekent niet dat er geen vraag naar vervoer is. Vaak is sprake van een concrete, lokale vraag naar vervoer. Het gaat bijvoorbeeld om ouderen die transport nodig hebben om bij de winkel of bij medische voorzieningen te komen. Of dorpsbewoners zonder auto die naar de dichtstbijzijnde bushalte willen. Een lokale vraag naar ver voer betekent dat een lokaal antwoord wordt gegeven. Overheden, vervoerders en particulieren bedenken oplos singen die zo divers zijn, dat het moeilijk is om een definitie voor het begrip ‘kleinschalige mobiliteitsoplossingen’ te geven. Met welke voertuigen worden gereden? Wordt gewerkt met betaalde krachten of met vrijwilligers? Is er een dienstregeling? De antwoorden verschillen van project tot project. De buurtbus is de bekendste vorm van kleinschalige mobili teit. Op veel plaatsen in Nederland rijden de achtpersoons busjes met vrijwilligers aan het stuur. Maar de buurtbus is niet altijd de juiste oplossing. In sommige gebieden is de vraag naar vervoer bijvoorbeeld zo klein dat het minimum aantal passagiers voor de buurtbus niet gehaald wordt, of is behoefte aan vervoer voor een specifieke doelgroep, zoals ouderen. Door gericht in te spelen op de vraag naar vervoer is het zelfs mogelijk om een beter vervoeraanbod te ont wikkelen dan de klassieke lijnbus, die op een breed scala aan vragen moet inspelen. De afgelopen jaren zijn steeds meer kleinschalige mobiliteits projecten ontstaan en naar verwachting zullen er de komende jaren nog meer bij komen. Met het groeiende aan tal projecten op dit gebied, groeit ook de vraag naar kennis. Organisaties die ‘iets’ met vervoer in hun regio willen, hebben daar vaak vragen over. Waar haal ik startsubsidie vandaan? Hoe kan ik het beste aansluiten op de doelgroep? Hoe voor kom ik valse concurrentie met aanbesteed vervoer? In deze brochure geven we geen antwoord op deze vragen. We beschrijven vier verschillende projecten uit Nederland, die een oplossing hebben gevonden voor een lokaal vervoer probleem. Drie recent gestarte projecten en de HugoHopper, die al sinds 2010 bestaat. De overeenkomst zit in het feit dat groepen mensen de handen ineensloegen om een antwoord te vinden op het gebrek aan vervoer in hun regio. Of de oplossingen uit Zeeland, Limburg, Texel en Heerhugo waard ook de oplossing is voor vervoervragen in andere delen van het land, laten we over aan de lezer. Met deze brochure willen we niet alleen praktische kennis over de do’s & don’ts van kleinschalige mobiliteitsoplossingen delen. We willen ook een brede doelgroep, van gedeputeerden en wethouders tot lokale belangenverenigingen en instellingen voor doelgroepen inspireren om een passende oplossing te vinden voor hun lokale vraag naar mobiliteit. (Author/publisher)

Publication

Library number
20160011 ST [electronic version only]
Source

Ede, CROW-KpVV, 2015, 20 p.; K-D020

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.