Kostenkengetallen regionaal openbaar vervoer 2015.

Author(s)
Boot, R. & Blij, F. van der
Year
Abstract

In 2005 is door het Centrum Vernieuwing Openbaar Vervoer (later opgegaan in CROW-KpVV) het rapport Kostenkengetallen openbaar vervoer uitgebracht. Dit rapport biedt een overzicht van de kostenstructuur van het openbaar vervoer, zowel kwalitatief als kwantitatief. Het overzicht biedt input op basis waarvan eerste globale inschattingen gemaakt kunnen worden, die bij beleidskeuzen een rol spelen. Inmiddels zijn de kostenkengetallen tien jaar oud. CROW-KpVV heeft TransTec Adviseurs gevraagd de rapportage uit 2005 te actualiseren. Deels gaat het om kostenstijgingen vanwege inflatie, maar op een aantal punten is de kostenstructuur ook gewijzigd. Een goed voorbeeld hiervan is de toegenomen rol van ICT en telematica vanwege de invoering van de OV-chipkaart en het toegenomen belang van voertuigvolgsystemen en reisinformatietoepassingen. Deze actualisering van de rapportage uit 2005 betreft die onderdelen waar wijzigingen in structuur of omvang van de kosten hebben plaatsgevonden en waar de komende jaren het accent van beleid en uitvoering ligt. De bedoeling is dus niet om het onderzoek uit 2005 helemaal over te doen. Voor het kostenniveau zijn indicaties gegeven op basis van gemiddelde waarden en inschattingen van experts. De inventarisatie betreft zowel kosten voor exploitatie van het vervoer, als voor aanleg, beheer en onderhoud van infrastructuur en materieel. Omdat in veel gevallen de kosten voor het openbaar vervoer niet in één getal te vatten zijn en afhankelijk zijn van verschillende factoren, wordt gewerkt met bandbreedten, inclusief (waar mogelijk) een toelichting op de verklarende factoren en/of voorbeeldprojecten. Sowieso wordt voor de kostenkengetallen een onzekerheidsmarge van 15 procent gehanteerd. Bij de analyse van de kostenstructuur van het openbaar vervoer is het analysekader gehanteerd. Daarbij is onderscheid gemaakt tussen de verschillende kostenposten (verticale as) en modaliteiten (horizontale as). Kostenposten zijn opgesplitst in infrastructuur, materieel, exploitatie en overig. In principe kennen deze posten elk hun eigen financieringsmethodiek, hoewel zeker de categorieën materieel (afschrijving), exploitatie en overig veel tot uiting komen in één dru-prijs. In deze actualisering van de kostenkengetallen uit 2005 is gekeken naar die aspecten waar een duidelijke prijsontwikkeling heeft plaatsgevonden en/of waar de komende jaren veel aandacht voor zal zijn. In tabel 1 van dit rapport is dit in de cellen beschreven. Per cel is aangegeven welke kengetallen zijn benoemd. Een lege cel betekent in dit onderzoek dat geen kengetallen zijn benoemd, omdat geen veranderingen hebben plaatsgevonden en/of hier de komende jaren geen directe relevantie ligt. (Author/publisher)

Publication

Library number
20160010 ST [electronic version only]
Source

Ede, CROW-KpVV, 2015, 32 p., 19 ref.; K-D010

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.