Tot 2030 komen er in Nederland ongeveer een miljoen inwoners bij. Die bevolkingsgroei zal zich naar verwachting vooral voordoen in de Randstad en uitlopers van de Randstad: Almere, Alkmaar, Zwolle, Arnhem, Breda, Tilburg en Eindhoven. De Randstad wordt Handstad. In landelijke gebieden aan de rand van Nederland — Noordoost-Groningen, Zeeuws-Vlaanderen, de Achterhoek en Zuid-Limburg - loopt de bevolking terug. Wat betekenen die ontwikkelingen voor het verkeer en vervoer? Wordt het nog drukker in de Randstad? Zal de verkeersdrukte in de krimpregio’s in de toekomst afnemen? Dat laatste blijkt niet het geval te zijn. In dit rapport geeft het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid een overzicht van de regionale bevolkingsveranderingen in Nederland en laat het zien wat de gevolgen zijn voor het autogebruik, het goederenvervoer, de files en het aanbod en gebruik van openbaar vervoer. (Author/publisher) English abstract: Population decline does not, by definition, lead to less mobility. Although the size and composition of the population do influence mobility and traffic congestion levels, the defining factor is in fact the sum total of various other developments, such as, for example, economic, spatial and social-cultural changes. This is the reason why mobility will continue to increase in the coming decades, even in regions where the population is in decline. (Author/publisher)
Abstract