De centrale plaats van terminals in goederenvervoer per spoor en het gebrek aan succesvolle innovaties is de focus van dit artikel. Gebaseerd op een vragenlijst en gesprekken, kunnen conclusies worden getrokken. Ten eerste scoren de ondervraagden de productkenmerken van de verschillende innovaties als neutraal. Maar er lijken een aantal manieren te zijn om de innovaties aantrekkelijker te maken. Ten tweede schatten de ondervraagden de gebruikerseisen van de innovaties ook als neutraal in. Ook hier zijn er verschillende kansen om de innovaties aantrekkelijker te maken. Ten derde worden de kosten van de innovaties als te hoog beschouwd. Dit is waarschijnlijk één van de belangrijkste barrières voor de succesvolle introductie van de innovaties in de markt van de spoorterminal. In deze markt zijn de kosten zeer belangrijk en stijgende kosten kunnen niet altijd worden doorberekend. Een laatste conclusie is dat de gebruikerseisen vanuit twee invalshoeken kunnen worden geanalyseerd: 1) de gebruiker van de innovatie is de terminal operator en de innovatie moet aan zijn criteria voldoen; 2) de daadwerkelijke gebruiker is het spoorvervoerbedrijf (en uiteindelijk de eigenaar van de lading). De innovaties worden in het 2e geval geëvalueerd op hun prestatieverhoging voor de totale intermodale railvervoeroplossing. (Author/publisher)
Abstract