Kwaliteit en kwantiteit van hoofdfietsnetwerken.

Author(s)
Zeegers, T. & Kamminga, J.
Year
Abstract

Kwaliteit en kwantiteit van hoofdfietsnetwerken is onderzocht op een vijftal punten: netwerk, wegvakken, kruispunten, Duurzaam Veilig en ontvlechting. Het veldwerk is uitgevoerd door vrijwilligers van de Fietsersbond; de data zijn verzameld via de Fietsrouteplanner. Het onderzoek heeft een benchmarkachtige opzet; de verschillen tussen de onderzochte plaatsen is aanzienlijk tot bijzonder groot. De drukte op het hoofdfietsnetwerk is gemiddeld acceptabel, al is het in een aantal grote steden duidelijker drukker. In veel plaatsen worden te veel kilometers gefietst buiten het netwerk om. De omrijfactoren zijn gemiddeld dubbel zo hoog als de norm. Op één-vijfde van het hoofdfietsnetwerk is basale scheiding tussen langzaam en snelverkeer niet gerealiseerd. Brommers rijden in de helft van de plaatsen nog vaak op het fietspad. De fijnmazigheid van het hoofdfietsnetwerk is nauwelijks groter dan die van het hoofdautonetwerk. Wel is bijna de helft (grote steden: bijna één-derde) van de verbindingen in het hoofdfietsnetwerk ontvlochten te noemen. (Author/publisher)

Publication

Library number
20150538 o ST (In: ST 20150538 [electronic version only])
Source

In: Vernieuwing in verkeerskunde : Nationaal verkeerskundecongres 2014, Jaarbeurs, Utrecht, 12 november 2014, 13 p., 21 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.