Een ontwerpaspect dat vaak als ongevaloorzaak terugkomt bij ongevalstudies is de aanwezigheid van obstakels in bermen. Er is daarom behoefte aan meer inzicht in risico’s in relatie tot berminrichting. Om deze reden is Royal Haskoning DHV (RHDHV) gevraagd een onderzoek te doen naar het effect van bermkenmerken op de letselernst van ongevallen. Doel van het onderzoek is de kenmerken van ernstige enkelvoudige ongevallen op rijkswegen te inventariseren en de bermkenmerken ter hoogte van locaties van deze ongevallen te bepalen om de relatie met de ongevalernst te onderzoeken. In de inventarisatie worden de volgende drie stappen onderscheiden, elke stap staat in een apart hoofdstuk beschreven: 1. Inventarisatie kenmerken en richtlijnen uit literatuur (hoofdstuk 2); 2. Opstellen database met ongevallen en verrijking met aanvullende gegevens (hoofdstuk 3); 3. Analyse Database (hoofdstuk 4). Uitgangspunt van dit onderzoek is dat alleen ongevallocaties op rijkswegen, op de hoofdrijbaan (in BRON geprojecteerd op de hoofdrijbaan), enkelvoudig en met dodelijk of zwaargewonde afloop worden betrokken in dit onderzoek. De selectie tot rijkswegen houdt in dat zowel autowegen als autosnelwegen deel uitmaken van het onderzoek. Er is voor gekozen om beide te selecteren omdat het voor de afloop niet wezenlijk uitmaakt of het ongeval op een autosnelweg of autoweg plaatsvindt. (Author/publisher)
Abstract