Laboratoriumexperimenten voor in- en uitstapgedrag.

Author(s)
Daamen, W. Wiggenraad, P.B.L. & Lee, Y.-c
Year
Abstract

Voor het nauwkeurig schatten van halteertijden in treindiensten zijn rekenmodellen essentieel, zoals numerieke regressiemodellen en voetgangerssimulatiemodellen. Deze modellen moeten rekening houden zowel met de grote verscheidenheid in materieel en stationsontwerpen als met de gedragsaspecten van het in- en uitstappen. Om meer inzicht te krijgen in dit in- en uit-stapgedrag van treinreizigers, om de bestaande theorieën te toetsen en om de simulatiemodel-len uit te breiden heeft de afdeling Transport & Planning van de Technische Universiteit Delft recentelijk experimenteel onderzoek uitgevoerd. Deze bijdrage beschrijft het ontwerp van de experimenten (bepalen van de procesvariabelen) en de uitvoering. Daarnaast worden voorlopige resultaten gepresenteerd. We focussen hierbij op de volgtijdverdelingen van instappende en uitstappende reizigersstromen bij twee verschil-lende deurconfiguraties (horizontale en verticale afstand tussen het perron en de treinvloer, aantal treden). (Author/publisher)

Request publication

1 + 5 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20071367 w ST (In: ST 20071367 CD-ROM)
Source

In: Verkeerskundige werkdagen 2007, Hilversum, 13 en 14 juni 2007, 11 p., 2 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.