Landelijk gebied zuidelijk Westerkwartier Groningen

proefproject duurzaam veilig provincie Groningen. Deel B
Author(s)
-
Year
Abstract

Duurzaam Veilig is de "kapstok" waaraan de activiteiten bij de bestrijding van de verkeersonveiligheid worden opgehangen. Een duurzaam veilig verkeerssysteem is te bereiken door verkeersveiligheid op voorhand structureel in het verkeers- en vervoerssysteem in te bouwen. Dit is van belang zowel bij het plannen van nieuwe woonwijken en werkgelegenheidslocaties als bij de (her)inrichting van gebieden. Volgens de principes van duurzaam veilig dient er een duidelijk onderscheid te worden gecreëerd tussen verkeersruimten en verblijfsgebieden. In verblijfsgebieden is er prioriteit voor de 'verblijver', voor de mens als bewoner, werker of als bezoeker, waardoor een aantrekkelijk verblijfsklimaat kan ontstaan. In de verkeersruimten krijgen de vervoermiddelen prioriteit. Bij dit onderscheid wordt rekening gehouden met zowel de bewegingskenmerken van voertuigen als de kwetsbaarheid van de weggebruikers. De verdere kenmerken van een (dergelijk) verblijfsgebied zijn: er gaat geen doorgaand verkeer door verblijfsgebieden, er is alleen bestemmingsverkeer; alle bestemmingen in het gebied blijven op een veilige wijze bereikbaar; de positie van fietsers in het gebied wordt verbeterd, waardoor de verkeersdreiging bij deze groep kwetsbare verkeersdeelnemers afneemt; om het verblijfsgebied heen liggen wegen waarop het niet-bestemmingsverkeer rijdt, vanaf deze wegen kan men het gebied in rijden. Deze principes zijn de afgelopen jaren reeds met succes binnen de kom toegepast en hebben geleid tot de 30 km/h-gebieden. In het kader van Duurzaam Veilig wordt nu ook gewerkt aan de inrichting van verblijfsgebieden buiten de bebouwde kom. (Author/publisher)

Request publication

12 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20060154 ST
Source

Haren, Grontmij Advies en Techniek, Adviesteam Verkeer en Vervoer, 2000, 41 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.