Leidraad inpassing trams in stedelijk gebied : is de uitzonderingspositie van de tram qua snelheid en voorrang houdbaar bij Duurzaam Veilige inrichting?

Author(s)
Ludeking, M. Leest, A.J. van & Bouman, P.A.J.
Year
Abstract

De Onderzoeksraad voor veiligheid en betrokken overheden geven steeds vaker aan dat er oplossingen voor de vervoersvraag worden bedacht in de vorm van tram en dat er daardoor behoefte is aan een leidraad voor de inpassing van trams in stedelijk gebied. Vanuit het stre-ven naar een Duurzaam Veilige inrichting is een uniforme en eenduidige inrichting van tram-banen wenselijk. Tegelijkertijd wordt geconstateerd dat de huidige traditionele tramsteden in Nederland ontwerpopgaven vanuit hun eigen ervaring en historie benaderen, waardoor deze uniformiteit thans ontbreekt. Het CROW heeft alle partijen (vervoerders en wegbeheerders) in Nederland via een werk-groep bijeengebracht en in gezamenlijkheid en met brede deskundigheid een leidraad opge-steld waarin aandacht is voor alle aspecten die een rol spelen bij het inpassen van een tram. In deze leidraad is zowel aandacht voor de verkeerskundige inpassing, de stedenbouwkundige inpassing als het (technisch) ontwerp van een lijn. Centraal in het streven naar een duurzame inrichting staat de wettelijke status van een tram. De tram is een voertuig met typische karakteristieken maar heeft ten opzichte van overige verkeersdeelnemers ook een uitzonderingspositie in de wetgeving. Hierdoor ontstaat een con-flict tussen de wet en Duurzaam Veilig Verkeer; immers, uitzondering en uniformiteit rijmt niet met elkaar. Een brede discussie over de voor- en nadelen van deze uitzonderingspositie wordt door de CROW-werkgroep als wenselijk beschouwd. Hieruit zal nut en noodzaak blij-ken om een verzoek tot heroverweging van bestaande wetgeving onder de aandacht te bren-gen.Vanwege de complexiteit van evacuatieberekeningen wordt steeds meer gebruik gemaakt van 3D-simulatie. Deze 3D-simulatie biedt ook mogelijkheden om inzicht te krijgen in de voetgangersstromen tijdens evenementen en in de wijze waarop deze voetgangerstromen gestuurd kunnen worden. (Author/publisher)

Request publication

5 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20071367 n ST (In: ST 20071367 CD-ROM)
Source

In: Verkeerskundige werkdagen 2007, Hilversum, 13 en 14 juni 2007, 10 p., 12 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.