Locatie en type bepaling van beveiligingsconstructies op autosnelwegen op basis van omgevingskenmerken : internationale literatuurstudie.

Author(s)
Geirt, F. van
Year
Abstract

Determining location and type of security constructions on motorways on the basis of environmental characteristics : international literature study. In this literature overview we investigate the different characteristics of safety barriers according to the European standard EN-1317 and other international sources. Next we make an overview of different types of roadsides and objects, which possibly need protection by a safety barrier. Important recommendations for roadsides are: * A 10 m safety free zone on motorways * If obstacles are to be placed in the safety zone, they must be more forgiving by changing the design * If obstacles or danger zones are inevitable, a safety barrier must be installed. In the European standard, the safety barriers are described on a very abstract level. An subdivision is made by containment levels (strength), working width (maximum displacement) and impact severity levels (measure for the vehicle deceleration). For motorways, the containment levels N2, H2 and H4b are recommended. Standard, the H2 type is chosen. The most important factor for choosing between H2 and H4b is the average annual daily traffic of heavy transport. Above 3000, the H4b level is recommended. For bridges, the H4b level is chosen immediately due to protection of underlying roads, residential areas or industry zones. In case of objects within the safety zone, without further danger zones, a N2 type is sufficient. In this literature overview, we also look at the influence on safety barrier systems of several road and vehicle characteristics, like daily traffic, vehicle type, height of construction, material of construction, etc. In a last chapter, we briefly describe 3 decision methods for safety barriers. These can be used during further investigations on safety barriers on Flemish motorways. (Author/publisher) Nederlandse samenvatting: In deze literatuurstudie bespreken we de diverse karakteristieken van bermbeveiligingsconstructies volgens de Europese norm EN-1317 en andere internationale bronnen. Daarnaast wordt een overzicht gemaakt van de verschillende mogelijke types zijbermen en objecten die eventueel bescherming met een beveiligingsconstructie nodig hebben. Belangrijke aanbevelingen voor bermen zijn alvast: ? Een 10 m obstakelvrije zone voorzien langs autosnelwegen; ? Indien er toch obstakels geplaatst moeten worden, moeten ze botsveilig worden uitgevoerd; ? Indien de obstakels of gevarenzones niet vermeden kunnen worden, moet een beveiligingsconstructie aangebracht worden. De Europese norm beschrijft op een redelijk abstract niveau diverse types van beveiligingsconstructies. Een onderverdeling wordt gemaakt op basis van prestatieniveau (sterkte), werkingsbreedte (benodigde uitbuigingsruimte) en schokniveaus (maat voor de voertuigvertraging). Voor autosnelwegen worden in de literatuur de prestatieniveaus N2, H2 en H4b aangeraden. Standaard wordt voor een H2 type gekozen. De belangrijkste factor om te kiezen tussen het H2 en H4b niveau is de dagelijkse intensiteit aan zwaar verkeer. Boven de 3000 wordt het H4b niveau aangeraden. Voor bruggen wordt onmiddellijk het niveau H4b aangeraden omwille van de bescherming van de onderliggende wegen, woongebieden of industriezones. Voor objecten binnen de obstakelvrije zone en een verder ideale berm, kan een type N2 constructie volstaan. Verder wordt in dit literatuuroverzicht ingegaan op de invloed op de constructie keuze van diverse parameters, zoals de verkeersintensiteit, het voertuigtype, de hoogte van de constructie, het materiaal, e.d. In een laatste hoofdstuk worden 3 beslissingsmethoden voor beveiligingsconstructies summier beschreven. Deze kunnen eventueel later gebruikt worden in een onderzoek van de beveiligingsconstructies op Vlaamse autosnelwegen. (Author/publisher) The report is available at: http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/nl/modules/publications/store…

Publication

Library number
C 35292 [electronic version only]
Source

Diepenbeek, Steunpunt Verkeersveiligheid, 2005, 57 p., 47 ref.; Rapportnummer RA-2005-61

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.