Het door SWOV gecoördineerde onderzoek naar de meest optimale uitvoeringsorganisatie van verkeerseducatie in het primair onderzoek heeft een aantal belangwekkende resultaten opgeleverd. Onder meer blijkt dat schoolbegeleidingsdiensten een belangrijke rol dienen te spelen bij de ondersteuning van scholen (deelonderzoek ISOR en van SME). Uit het deelonderzoek van SME, en verwoord in de samenvattende tussenrapportage van SWOV, blijkt bovendien dat een aantal ontwikkelingen op het snijvlak van verkeers- en onderwijsbeleid belangrijke consequenties kunnen hebben voor de mate waarin schoolbegeleidingsdiensten een rol kunnen spelen bij verkeerseducatie op lokaal niveau. Na bespreking van de tussenrapportage in de projectgroep bleek behoefte aan een nadere kwalitatieve verkenning van deze ontwikkelingen en de wijze waarop schoolbegeleidingsdiensten hierop inspelen. Als vraagstelling is geformuleerd: Kan de ondersteuning door schoolbegeleidingsdiensten (en eventueel anderen) gefinancierd worden uit de scholenmarkt? Zo nee, welke impulsen zijn dan nodig vanuit de overheid? Deelvragen: - Zijn schoolbegeleidingsdiensten in staat en bereid zich marktgericht op de scholenmarkt te begeven? - Welke mogelijkheden zien zij om deze activiteiten ook te richten op verkeerseducatie. - Richten zij zich alleen op primair onderwijs, of ook in toenemende mate op het voortgezet onderwijs? Een vijftal experts is geïnterviewd op basis van enkele richtvragen, die zij van tevoren kregen toegestuurd, indien zij dit wensten. (Author/publisher)
Abstract