Long-term travel surveys : how can the burden remain bearable?

Author(s)
Broekx, S. Denys, T. & Panis, L.I.
Year
Abstract

Het project “An Activity-Based Approach for Surveying and Modelling Travel Behaviour” heeft als doel om bestaande onderzoeksmethodes voor verplaatsingsgedrag verder te verbeteren. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van technologische ontwikkelingen zoals GPS en internet-gebaseerde vragenlijsten. Doelstelling van deze technieken is om o.a. de last voor de respondent tot een minimum te herleiden zodat bevragingen op lange termijn mogelijk worden. Voor een bevraging van 30 respondenten gedurende een periode van een jaar gaat VITO gebruik maken van een dataregistratiesysteem dat ingebouwd wordt in de wagen. Dit registratiesysteem registreert enerzijds gegevens via GPS en via het ‘Controller Area Network’ (CAN) van het voertuig elektrische signalen zoals snelheid, toerental en brandstofverbruik. Data worden opgeslagen en dagelijks via een GPRS-verbinding doorgestuurd naar een centrale server. Respondenten kunnen geregistreerde gegevens na verwerking raadplegen op een website. Op deze website kan de respondent tripgegevens toevoegen over het doel en het aantal passagiers tijdens de verplaatsing. In vergelijking met klassieke bevragingsmethodes op papier betekent dit dat de respondent niet langer het begin- en einduur en de afstand van de verplaatsing moet opgeven. Bovendien kunnen vaak bezochte locaties gedefinieerd worden. Op basis van gegevens uit het verleden worden op de website voor routinetrips tussen twee gedefinieerde locaties voorstellen gegenereerd voor het doel van de trip en het aantal passagiers. Respondenten moeten dan nog enkel deze suggesties accepteren. De verzamelde gegevens zullen voor meerdere doelstellingen gebruikt worden. Op de eerste plaats dienen zij als input om de dynamiek in verplaatsingsgedrag o.a. ten gevolge van gebeurtenissen als feestdagen of verjaardagen beter te simuleren in een activity-based transportmodel. Daarnaast zullen gegevens gebruikt worden als input voor het emissiemodel VeTeSS. Dit model is in staat om op basis van ogenblikkelijke snelheden brandstofverbruik en emissies in te schatten. Dit betekent een nieuwe dimensie op vlak van emissiemodellering. Emissies kunnen in dit geval niet enkel toegewezen worden aan voertuigtypes en wegtypes, maar een onderscheid kan gemaakt worden tussen karakteristieken van bestuurders zoals leeftijdsgroep, geslacht en het motief van de verplaatsing zoals woon-werkverkeer of recreatie. (Author/publisher)

Request publication

11 + 3 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20062173 e5 ST (In: ST 20062173 [electronic version only])
Source

In: Samenwerken is topsport : 33ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Amsterdam, 23 en 24 november 2006, deel 5, p. 1283-1294, 22 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.