In de brochure worden de argumenten voor het opzetten van een goed gemeentelijk loop- en fietsbeleid uiteen gezet. Allereerst kunnen gemeenten moeilijk om de vervoerwijzen lopen en fietsen heen: ze spelen nu eenmaal een belangrijke rol in het verkeers- en vervoersysteem. Niet alleen zelfstandig: 27% van alle verplaatsingen vindt plaats per fiets en 18% te voet; tezamen zijn ze dus goed voor bijna de helft van alle verplaatsingen; op kortere afstanden (gemeentelijke schaal) nemen zelfs meer dan de helft van alle verplaatsingen voor hun rekening. Maar ook in het voor- en natransport van openbaar vervoer spelen lopen en fietsen een belangrijke rol. Daarnaast dragen lopen en fietsen bij aan diverse beleidsdoelstellingen op het gebied van bereikbaarheid, economische ontwikkeling, verkeersveiligheid, maatschappelijke participatie, gezondheid en milieu. De brochure draagt daarvoor een stuk onderbouwing aan. Tenslotte wordt beargumenteerd dat loop- en fietsbeleid loont: het is kostenbesparend, het heeft draagvlak onder de bevolking en het resulteert op langere termijn ook daadwerkelijk in meer fietsgebruik. (Author/publisher)
Abstract