Luchtkwaliteit op (de) weg met ITS? : microscopische emissiemodellering met de VERSNEL-rekenmethode.

Author(s)
Drewes, W.L. Arem, B. van Spit, W.F.M. & Goemans, J.W.
Year
Abstract

Europa stelt eisen aan de kwaliteit van de buitenlucht. De afnemende luchtkwaliteit vraagt om maatregelen die de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen terugdringen. Het verkeer is één van de vervuilende bronnen waarvan de uitstoot teruggedrongen moet worden. ITS-maatregelen kunnen door het beïnvloeden van de verkeersdynamiek hier een bijdrage aan leveren. Om van deze maatregelen het effect op luchtkwaliteit te kunnen bepalen, is de microscopische VERSNEL-rekenmethode ontwikkeld. Deze methode bepaalt voertuigemissies op basis van een VEReenvoudigd SNELheidspatroon en de individuele voertuigkarakteristieken. Hierdoor wordt, in tegenstelling tot standaardrekenmethoden, de verkeersdynamiek expliciet in de emissieberekening meegenomen. De methode is toegepast op de verkeerssituatie van de N65 door Vught. Daarbij is het effect van één van de ‘kansrijke’ ITS-maatregelen, de groene golf, doorgerekend. De resultaten geven inzicht in de kwaliteit van de rekenmethode, de emissiebijdrage en emissiegevoeligheid van de verschillende voertuigtypen en de effectiviteit van de groene golf. (Author/publisher)

Request publication

1 + 15 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20071367 a ST (In: ST 20071367 CD-ROM)
Source

In: Verkeerskundige werkdagen 2007, Hilversum, 13 en 14 juni 2007, 11 p., 12 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.