Maatregelencatalogus snelheid “natuurlijk” aangepakt : 60 km zone in buitengebied.

Author(s)
-
Year
Abstract

Uit recente verkeersongevallenanalyses blijkt dat in de provincie Noord-Brabant vooral op wegen buiten de bebouwde kom en in het bijzonder in de toekomstige verblijfsgebieden, de vermindering van zowel het aantal als de ernst van de ongevallen bijzondere aandacht behoeft. Traditioneel gezien wordt in deze gebieden met Duurzaam Veilig middelen de verkeersveiligheid verbeterd. Dit houdt in dat op basis van een categoriseringsplan de functie, vormgeving en het gebruik van wegen op elkaar wordt afgestemd. In de praktijk resulteert dit doorgaans in verkeerskundige aanpassing van de infrastructuur. Hierbij valt te denken aan snelheidsremmende voorzieningen zoals kruispuntplateaus. Landschaps- en cultuurhistorische kenmerken worden tot op heden niet of nauwelijks bij de herinrichting van de 60 km/uur gebieden ingezet. Tot op heden worden veelal snelheidsremmers, zoals drempels en plateaus, toegepast om de verkeersveiligheid in deze gebieden te verbeteren. Deze aanpak kent ook een aantal nadelen. Uit recent onderzoek blijkt dat het effect meestal beperkt blijft tot de kruispunten. Bovendien wordt de aversie tegen drempels bij een aantal doelgroepen steeds groter waaronder het landbouwverkeer. Door toevoeging van landschaps- en cultuurhistorische kenmerken kan een weg door de wijze waarop hij door het landschap en de cultuurhistorie is ingebed bij de weggebruiker op een eenvoudige wijze duidelijk maken wat van de weggebruiker wordt verwacht. Ter illustratie wordt genoemd het toepassen van brugleuningen langs een weg die de aanwezigheid van water accentueert maar ook de visuele versmalling van de weg. Het POV Brabant is zich van deze kans bewust en is in samenwerking met Advin Zuidoost B.V. op zoek gegaan naar de mogelijkheden omtrent de integratie van de aspecten landschap, cultuurhistorie en verkeer. Het doel van de studie werd als volgt omschreven: "Het opstellen van een maatregelencatalogus met zowel landschappelijke, cultuurhistorische en verkeersmaatregelen die de wegbeheerder kan ondersteunen bij het op een meer landschappelijke manier inrichten van een 60 km/uur gebied". Om dit doel te bereiken heeft het POV Brabant twee gemeenten bereid gevonden deel te nemen aan deze pilotstudie: Land van Heusden en Altena (gemeenten Wijk en Aalburg, Werkendam en Woudrichem) en Schijndel. De verscheidenheid in landschapstypen lag ten grondslag aan de keuze voor deze gemeenten. De gemeente Schijndel heeft het plan reeds tot uitvoering gebracht. Het plan van de gemeenten uit het gebied van Land van Heusden en Altena heeft nog een conceptstatus. Het plan moet nog worden gepresenteerd aan de belanghebbenden in het gebied. Met de ervaringen uit deze twee pilotgebieden is de maatregelencatalogus opgesteld. (Author/publisher) Zie ook: http://www.maatregelencatalogus.nl/admin/uploads/60.pdf

Request publication

5 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20051906 ST [electronic version only]
Source

's-Hertogenbosch, Provinciaal Orgaan Verkeersveiligheid POV Brabant, 2004, 25 + [29] p., 16 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.