Markering en Rijtaakondersteunende Systemen : een verkenning naar het functioneren van Lane Assist.

Author(s)
Klem, E. & Gorter, M.
Year
Abstract

De wereld van verkeer en vervoer ontwikkelt zich razendsnel. De huidige technische ontwikkelingen en innovaties helpen de bestuurder steeds meer bij het uitvoeren van zijn rijtaak. Op termijn kunnen we misschien op de snelweg helemaal het stuur loslaten, en rijdt onze auto autonoom. Een belangrijke stap richting dit autonome rijden zijn de rijtaakondersteunende systemen waaronder Lane Assist-systemen. Deze systemen zijn nu sterk in opkomst en worden tegenwoordig door veel autofabrikanten als optie aangeboden. Het systeem is bedoeld om de bestuurder te helpen voorkomen dat hij ongepland zijn rijstrook verlaat. Het kan dus een positieve bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid. Dit blijkt niet altijd het geval te zijn. Uit praktijkervaringen van gebruikers blijkt dat het systeem niet altijd optimaal werkt. Het systeem in de auto reageert niet op momenten dat het wel verwacht wordt of geeft juist feedback op momenten dat het niet logisch lijkt. Dit betekent dat het systeem niet goed werkt of de belijning niet duidelijk is. Het optimaal functioneren van het systeem wordt beïnvloed door drie factoren: *de hard- en software in het systeem; *wat de staat van de infrastructuur en markering is; *hoe de bestuurder het systeem gebruikt. In dit artikel worden alle drie de factoren behandeld. Een literatuuronderzoek is uitgevoerd naar de specificaties en de werking van het systeem zelf. Een enquête is uitgezet onder leden van de ANWB, om te bepalen hoe het systeem de rijtaak van de bestuurder beïnvloedt. Tenslotte is met behulp van een veldtest bepaald aan welke voorwaarden de markering moet voldoen om een veilig en nuttig gebruik van Lane Assist te garanderen. Op deze manier kan bepaald worden of Lane Assist-systemen echt een bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid, en hoe deze bijdrage het beste geoptimaliseerd kan worden. In dit rapport worden in drie hoofdstukken de opzet en de resultaten van respectievelijk het literatuuronderzoek, de enquête en de praktijktest behandeld. Afgesloten wordt een hoofdstuk Conclusies, waarin de conclusies en aanbevelingen opgenomen zijn. (Author/publisher)

Publication

Library number
20160817 ST [electronic version only]
Source

Amersfoort, Royal Haskoning DHV, 2016, 15 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.