Marketing van reisinformatie in het OV : doelgroepen en informatiebehoefte.

Author(s)
Knaap, M.J.J. van der Boevink, R. & Beynen de Hoog, P. van
Year
Abstract

Marketing of travel information in public transport, target groups and information need. This paper presents results of recent studies on marketing and customer satis­faction as part of the (further) development of the IRIS concept (as thoroughly descri­bed in earlier CVS editions) and of the information provision of REISinformatiegroep. The focus is on the outcomes of an internet research project (April 2005), that is carried out via http://www.9292ov.nl, as part of the so-called IRIS-Syntus pilot. This research shows some remarkable results with respect to target groups, their recognition and their need for pulic transport and travel information. In this article special attention is given to general features of the target groups with respect to their PT travel behavior, the influence of car ownership and possession on the demand for PT, the way of information acquisition and the demand for travel information. The outcomes are compared with earlier studies of REISInformatiegroep and other studies on travel information (need), travel behavior and is placed as well in the perspective of the features of PT travelers in general. The outcomes on one side give a confirmation of the justness of the chosen direction and on the other side make clear a reconciliation on the recognition and approach of target groups in PT and travel information marketing is demanded. (Author/publisher) Nederlands abstract: Dit paper gaat in op resultaten van recente markt- en klanttevreden­heidson­der­zoe­ken in het kader van de (verdere) ontwikkeling van het IRIS concept en van de dienstverlening van REISin­formatie­groep. Centraal staat een in april 2005 via de website http://www.9292ov.nl in het kader van de zogenaamde IRIS-Syntus pilot verricht onderzoek Daarbij is sprake van enkele opmerkelijke uitkomsten t.a.v. te onderscheiden doelgroepen en hun behoefte aan OV en reisinformatie. In dit artikel wordt specifiek ingegaan op kenmerken van de responsgroep ten aanzien van reisgedrag in het OV, de invloed van autobeschikbaarheid op die behoefte, de wijze van informatie­acquisitie en de aan reisinformatie te stellen eisen. De uitkomsten worden vergeleken met eerdere onderzoeken van REISinfor­matiegroep en andere studies naar reisinformatie en reisgedrag en ook afgezet tegen het profiel van de OV reiziger. De uitkomsten geven aanleiding tot bevestiging van de ingeslagen koers naar individuele, actuele reisinformatie maar ook tot heroverweging van de marketing t.a.v. doelgroepen. (Author/publisher)

Request publication

15 + 3 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20051732 f7 ST (In: ST 20051732 [electronic version only])
Source

In: Duurzame mobiliteit : hot or not ? : 32ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Antwerpen, 24 en 25 november 2005, deel 6, p. 1707-1726, 14 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.