Meer bereiken door minder te doen : over het scheiden van commercieel en sociaal (openbaar) vervoer door overheden.

Author(s)
Gommers, F.
Year
Abstract

Accomplishing more by doing less. In this article we plea for a much bigger difference between commercial en social public transport, as far as government tasks are concerned. The PT-authority is primarily responsible for the social element of public transport. The PT-authority decides what supply for who has to be available at what price, and makes sure that this is provided in a proper way. This is possible with the current tendering- method. Subsidies for certain customers instead for the public transport companies, can help to support those people who need the support the most. Public transport that can be commercially exploited, should be developed without interference of the government. Not constraining the market, stimulates the innovative capability of the market. (Author/publisher) Nederlands abstract: In deze bijdrage wordt een pleidooi gehouden om bij het definieren van de taken van de overheid, veel meer dan nu, onderscheid te maken tussen commercieel en sociaal openbaar vervoer. De vervoersautoriteit is primair verantwoordelijk voor het sociale vervoer. Zij beslist voor wie welke voorzieningen tegen welke prijs beschikbaar moeten zijn en koopt dit gericht in. Dit kan aan de hand van de bestaande aanbestedingsmethodiek. Vraagsubsidiering kan ertoe bijdragen dat de overheidsgelden bij die groepen terecht komen die extra ondersteuning nodig hebben. Het commercieel te exploiteren vervoer dient zoveel mogelijk tot stand te komen zonder overheidsbemoeienis. Door de markt niet te beperken in haar doen en laten, wordt het innovatieve vermogen gestimuleerd. (Author/publisher)

Request publication

1 + 14 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20051732 d14 ST (In: ST 20051732 [electronic version only])
Source

In: Duurzame mobiliteit : hot or not ? : 32ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Antwerpen, 24 en 25 november 2005, deel 4, p. 1199-1208, 2 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.