Meer dynamiek, beter bereikbaar : reactie op de Nota Mobiliteit.

Author(s)
-
Year
Abstract

Versterking van de economie staat in de ‘grote’ nota’s die het kabinet het afgelopen jaar heeft uitgebracht centraal. Een samenhangend economisch, ruimtelijk en verkeers- en vervoersbeleid moet de concurrentiekracht van de Nederlandse economie vergroten. Ook in de Nota Mobiliteit heeft dit uitgangspunt een centrale plaats. De visie om de economie te versterken vertaalt het kabinet in de Nota Mobiliteit vooral in infrastructuurbeleid. Het kabinet beschrijft hoe met onderhoud en verbetering van de verschillende infrastructuren de bereikbaarheid vergroot zal worden. De Raad pleit in dit advies voor een focus op transport en logistiek van goederen en mobiliteit van personen in plaats van op infrastructuur. Om de bereikbaarheid substantieel te verbeteren zijn de infrastructuurmaatregelen die het kabinet voorstelt bovendien ontoereikend. Om de bereikbaarheidsproblemen, die zo langzamerhand onoplosbaar dreigen te worden, effectief aan te pakken zou veel meer geld nodig zijn. Dat geld is er echter niet. Toch ziet de Raad zeker mogelijkheden om met de huidige beperkte middelen de bereikbaarheid te verbeteren. Dat kan alleen als we, vanuit een door alle betrokkenen gedeeld gevoel van urgentie, bereid zijn de zaken anders aan te pakken en slimmer te organiseren. Het besef dat niet alleen de rijksoverheid (financieel) in staat is en hoeft te zijn om de bereikbaarheid te verbeteren zal handen en voeten moeten krijgen. Zo zullen we maximaal gebruik moeten maken van Europese regelingen. Ook het bedrijfsleven zal zijn verantwoordelijkheid moeten nemen. Provincies en gemeenten moeten, ook in financieel opzicht, de ruimte krijgen effectief verkeers- en vervoersbeleid te voeren. Tot slot kunnen gebruikers meer betalen op momenten dat en plaatsen waar de capaciteit schaars is.De Raad mist in de Nota Mobiliteit dynamiek. Er zijn wel aanzetten om tot een andere verdeling van verantwoordelijkheden te komen. Deze blijven echter nog te veel steken in goede voornemens of gaan niet ver genoeg. De Raad heeft een aantal concrete voorstellen om meer dynamiek te genereren. Hieronder staat een aantal aanbevelingen, die in het advies verder zijn uitgewerkt. Probeer verladers via financiële prikkels te bewegen om meer gebruik te maken van de capaciteit van de binnenvaart, de korte vaart en het spoor. Maak meer gebruik van Europese regelingen om geld te genereren voor logistieke projecten. Schep een nationaal kader voor stedelijke distributie en maak een einde aan de lappendeken van lokale regels. Begin nog in deze kabinetsperiode met het beprijzen van het wegverkeer. Laat bedrijven mee betalen aan verbeteringen van de infrastructuur. Dit bijvoorbeeld door de overheid te laten delen in de winsten van grondwaardestijgingen als gevolg van deze verbeteringen. Voer op termijn een Brede Regionale Belasting in als vervanging van de Brede Doeluitkering. (Author/publisher)

Request publication

1 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20060038 ST [electronic version only]
Source

's-Gravenhage, Raad voor Verkeer en Waterstaat RVW, 2005, 32 p. - ISBN 90-77323-07-4

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.