Meer fiets, meer ruimte : naar een schaalsprong in het fietsbeleid.

Author(s)
Bakker, K. Bot, W. Kluit, S. Koese, R. Koperberg, A. Mourits, K. Rijkse, P. With, G. de & Zeegers, T. Es, M. van (eindred.)
Year
Abstract

De fiets is in Nederland een groot succes. We waren al wereldkampioen fietsen en het fietsgebruik neemt nog steeds toe. De fiets sluit goed aan bij de maatschappelijke ontwikkelingen van individualisering, verduurzaming en flexibele mobiliteit. Als gevolg van deze ontwikkelingen en van jarenlange investeringen in fietsbeleid, loopt de fiets steeds vaker tegen grenzen aan. Grenzen in de ruimte die voor de fiets beschikbaar is en grenzen aan de voorzieningen die aan fietsers geboden worden. Voorbeelden van deze grenzen zijn fietsers die elkaar dwars zitten op te smalle fietspaden, drukke routes waar in de ochtend fietsfiles ontstaan en overvolle stationsstallingen. Het imago van de fiets als goed vervoermiddel begint te lijden onder de spanning op het fietspad en in de stalling. Bij grote drukte verdwijnen de kwetsbare fietsers van het pad en wordt de groei van het fietsgebruik afgeremd. De Fietsersbond denkt dat voor het oplossen van deze problemen het fietsbeleid in Nederland een grote stap voorwaarts moet maken. In de afgelopen decennia heeft het fietsbeleid zich geconcentreerd op goede en veilige fietsinfrastructuur. Dat is zeer belangrijk geweest voor het grote aandeel fietsers in Nederland. Maar meer van hetzelfde is niet genoeg om op langere termijn de nieuwe problemen op te lossen. Vooral niet omdat de vele fietsers strijden om de ruimte met andere belangen. Het is daarom tijd om in het fietsbeleid van Nederland een conceptuele sprong voorwaarts te maken: een schaalsprong voor de fiets waarbij maat en schaal van de fietsvoorzieningen weer passend worden voor het groeiende aantal fietsers. De Fietsersbond denkt dat deze schaalsprong gerealiseerd wordt door een ontwikkeling op vier vlakken: 1) In het stedelijk gebied de fietser centraal zetten bij beleidsontwikkeling voor ruimtelijke ordening en verkeer 2) Denken in verschillende netwerken voor de fiets 3) Vergroten van de maat en schaal van voorzieningen voor de fiets 4) Ontwikkelen van een nieuw budgettair paradigma voor de fiets. (Author/publisher)

Publication

Library number
20160859 ST [electronic version only]
Source

Utrecht, Fietsersbond, 2012, 23 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.