Meerjarenplan POV Brabant

Rapport ten behoeve van het Brabants Beleidsplan Verkeersveiligheid
Author(s)
Wittink, Drs. R.D. ; Mulder, Ing. J.A.G
Year
De ontwikkeling van de verkeersonveiligheid in de provincie Noord-Brabant - en ook elders in Nederland - is verontrustend. Het totale aantal slachtoffers vermindert niet, waardoor de taakstelling van 25% minder slachtoffers in 2000 ten opzichte van 1985, niet haalbaar lijkt. Deafname van het aantal verkeersdoden in de afgelopen jaren, lijkt bovendien tot stilstand te zijn gekomen. De SWOV is gevraagd een rapport te leveren waarmee een Brabants Beleidsplan voor de Verkeersveiligheid kan worden opgesteld. Dit beleidsplan wordt het meerjarenplan van het Provinciaal Orgaan voor de Verkeersveiligheid (POV) in de provincie Noord-Brabant voor de jaren 1996 tot en met 2000. Het POV is een platform waarin overheden en maatschappelijke organisaties samenwerken om de verkeersveiligheid te verbeteren. Het meerjarenplan zet uiteen hoe zij de komende jaren inhoudelijk willen samenwerken en waar zij prioriteiten leggen. Departners hebben bepaald dat zij een duurzaam-veilig vervoers- en verkeerssysteem in de provincie willen realiseren. Een dergelijk systeem berust op vier pijlers: (1) veiligheid moet meewegen in ruimtelijke plannen en mobiliteitsplannen, (2) verkeerssoorten moeten door categorisering beter worden gescheiden, (3) verkeersdeelnemers moeten terdege worden opgeleid en (4) de gedragsvoorschriften moeten beter worden gehandhaafd. Het voorliggend meerjarenplan bevat een groot aantal actiepunten waar de partners inde komende jaren mee aan de slag gaan: -Er zal overleg worden gevoerd met ontwerpers van plannen op het gebied van ruimtelijke orde en mobiliteit, om reeds in een vroeg stadium gunstige voorwaarden voor de verkeersveiligheid te scheppen. -Met een categoriseringsplan voor de wegen zal scheiding van wegfuncties gerealiseerd worden; aldus kan voorkomen worden dat stroomverkeer van eenzelfde weg gebruik moet maken als verkeer dat dichtbij de bestemming is of dat dit doorgaande verkeer door woon-, winkel- of andere verblijfsgebieden wordt geleid. Ook ontmoetingen tussen verschillende vervoerwijzen kunnen dan op een veel veiligere wijze worden geregeld. -De infrastructuur moet worden aangepast aan de mogelijkheden en beperkingen van verkeersdeelnemers. In samenhang daarmee moet een gedegen opleiding plaatsvinden voor alle vervoerwijzen. Voorts geven deongevalscijfers van jongeren aan dat een betere voorbereiding op de verkeerstaken hard nodig is. -Het verkeersgedrag geeft intussen alle aanleiding om de wettelijke regels beter te handhaven. Terugdringing van ernstige overtredingen zoals te hoge snelheid en rijden onder invloed, zal merkbare gevolgen hebben voor de verkeersonveiligheid. Een grotere intensiteit aan politietoezicht is van groot belang en heeft ook een preventief effect. Tegelijkertijd wordt onderzocht hoe beïnvloeding van verkeersdeelnemers door sociale controle en door het aantrekkelijker maken van alternatieven voor riskant gedrag, kan plaatsvinden. -Het beleid zal in belangrijke mate in gemeenten moeten worden ontwikkeld. Dat volgt uit de decentralisatie van het verkeersveiligheidsbeleid. Ditis ook logisch, aangezien de meeste problemen zich in de gemeenten voordoen en de betrokkenheid bij beleid hier het beste kan worden bevorderd
POV Brabant long-term road safety plan The increased lack of safety on the roads in the province of North Brabant - and elsewhere in the Netherlands - is a matter of concern. The overall number of victims is not falling, making it unlikely that the province will meet its target of a 25% reduction in road traffic victims by the year 2000 compared with 1985. Moreover, the recent decrease in the number of fatalities now appears to have reached a standstill. The SWOV Institute for Road Safety Research has been asked to draft a report as the basis for a Policy Plan on Road Safety for the Province of Brabant. This policy plan will take the form of a long-term plan issued by the Provincial Organisation for Road Safety (POV) in North Brabant for the period 1996-2000. The POV is a platform which brings together government and non-governmental organisations with a view to improving road safety. The long-term plan explains how they intend to cooperate in the coming years and where their priorities lie. The POV partners wish to establish an inherently safe traffic and transport system in the province, based on four pillars. These pillars are as follows: (1) safety must be given serious weight in spatial and traffic planning; (2) different types of traffic must be separated more effectively through the classification of roads according to use; (3) road users must be given a proper grounding in traffic safety; and (4) traffic regulations must be more strictly enforced. This long-term plan contains a large number of measures which the partners will be implementing over the next few years: -Discussions will be held with spatial planners and road planners in order to establish favourable conditions for road safety at an early stage; -A categorisation plan for roads will classify different types of road according to use; this will help to prevent through traffic from using the same road as traffic that is near its destination, or from being led through residential, shopping or other areas where people tend to congregate. This will also help to make interaction between different forms of transport much safer. -The road network must be adapted to the abilities and limitations of road users. In conjunction with this, all road users must be given adequate road safety training. The accident figures for young people show that there is a great need among this group for better road safety training. -The behaviour of road users demonstrates the need for a stricter enforcement of statutory regulations. A reduction in the number of serious traffic infringements, such as speeding and driving under the influence of alcohol, will have a considerable impact on road safety. Increased police monitoring is extremely important in this context and will also have a preventive effect. A study will also be conducted on how to influence road users by social means and by making alternatives to risky behaviour more attractive. -Much of the POV's policy will have to be developed by local authorities following the decentralisation of policy on traffic safety. This is also logical, since most traffic problems occur in municipalities and involvement in policy can best be encouraged at municipal level
Report number
R-96-8
Pages
44 + 13
Publisher
SWOV, Leidschendam

SWOV publication

This is a publication by SWOV, or that SWOV has contributed to.