Verkeersmetingen liggen aan de grondslag van de Verkeerskunde. Data kan op allerlei manieren verzameld worden, maar met welke kwaliteit? Door jarenlang onderzoek en fundamentele aanpassingen is de telslang hipper dan ooit. Ze kan ook quasi overal gebruikt worden om, uiterst kwalitatief, parameters van de verkeersstroom in kaart te brengen. Doorsnedetellingen, oversteekbaarheidsmetingen, kruispunt- en rotondetellingen (HBmatrices bij niet al te grote verkeersdrukte), reistijden (in gesloten secties), filemetingen (karakteristiek), emissiemetingen (onderscheid mogelijk tot 35 types van voertuigen), … zijn tegenwoordig allemaal, met hoge kwaliteit, mogelijk. Door het objectiveren van gevoelens en het kwalitatief en kwantitatief weerspiegelen ervan, kan zo een zeer diepgaand inzicht in de verkeersstroom bekomen worden. Voorzichtigheid is echter geboden, daar bij onvoldoende kennis of motivatie, de kwaliteit sterk zal terugvallen. De aflevering van heel summiere gegevens zijn dan ook vaak ter verdoezeling van niet gehaalde of beperkte kwaliteit. (Author/publisher)
Abstract