A methodology for developing a composite road safety performance index for cross-country comparison. Proefschrift Universiteit Hasselt.

Author(s)
Hermans, E.
Year
Abstract

In this research, countries are compared in terms of road safety. Hence, the complex and multidisciplinary concept of road safety is translated into quantifiable indicators. Up to now, country comparisons were mainly based on registered accident data (i.e., final outcome information). However, we want to gain insight into the main underlying road safety risk aspects. That way, appropriate measures able to tackle the main aspects can be selected before they result in an increased number of accidents and casualties. For that reason, road safety performance indicators situated at the intermediate outcome level are studied here. In particular, starting from seven main risk domains identified at the European level, indicators related to alcohol and drugs, speed, protective systems, daytime running lights, vehicle, roads and trauma management are considered. (Author/publisher) Dutch abstract: Vergeleken met traditioneel verkeersveiligheidsonderzoek op basis van ongevallendata worden risicofactoren die leiden tot ongevallen en slachtoffers bestudeerd in dit onderzoek. Meer bepaald worden verschillende risicofactoren (zoals snelheid) gekwantificeerd in prestatie-indicatoren (bijvoorbeeld het aandeel weggebruikers dat de wettelijke limiet overschrijdt). Gegeven het groot aantal relevante prestatie-indicatoren wordt een samengestelde prestatie-index voor verkeersveiligheid opgesteld. Eén van de voordelen van een index is dat een totaalbeeld wordt gegeven waarbij een veelheid aan risico-informatie wordt vervat in één verkeersveiligheidsscore. Om een waardevolle verkeersveiligheidsindex op te stellen - die kan gebruikt worden om landen te vergelijken, prestaties op te volgen over de tijd, beleidsbeslissingen te ondersteunen en voor communicatiedoeleinden - is een wetenschappelijk correcte en geschikte indexmethodologie vereist. In dit manuscript komen de verschillende methodologische aspecten verbonden aan het opstellen van een index aan bod (zoals selectie van indicatoren, datavoorbereiding, weging, aggregatie en robuustheid). De indexmethodologie wordt toegepast om de prestatie van 21 Europese landen op vlak van verkeersveiligheid te vergelijken. (Author/publisher)

Request publication

5 + 6 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20090942 ST [electronic version only]
Source

Hasselt, Universiteit Hasselt, Campus Diepenbeek, Instituut voor Mobiliteit (IMOB), 2009, XVI + 261 p., 176 ref.; D/2009/2451/11

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.