Milieueffecten Eerste Stap Anders Betalen voor Mobiliteit.

Author(s)
Brink, R.M.M. van den & Geurs, K.T.
Year
Abstract

Het MNP heeft de milieueffecten van verschillende varianten voor de landelijke kilometerprijs en tussenstappen met alleen beprijzing op het hoofdwegennet onderzocht. Een landelijke kilometerprijs voor personen- en vrachtauto's kan de emissies van het wegverkeer in 2020 met circa 5 tot 10% reduceren. De milieuwinst van beprijzing op alleen het hoofdwegennet is beperkter. Na 2015 neemt het effect neemt af door het schoner worden van het vrachtautopark. Een congestieheffing heeft een relatief gering effect op de nationale emissies van het wegverkeer. (Author/publisher)

Publication

Library number
20151159 ST [electronic version only]
Source

Bilthoven, Milieu- en Natuurplanbureau MNP, 2007, 27 p., 11 ref.; MNP Rapport 500076007

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.