In het regeerakkoord is de invoering van een vrachtwagenheffing opgenomen. Doel hiervan is : * Binnen- en buitenlands vrachtverkeer te laten betalen voor het gebruik van de weg; * Innoveren en verduurzamen van de Nederlandse vervoerssector. De heffing betreft een bedrag per gereden kilometer voor vrachtwagens en komt in de plaats van het Eurovignet; daarnaast wordt de MRB voor vrachtwagens verlaagd. Voorjaar 2018 is het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat diverse onderzoeken gestart voor het beleidskader van de vrachtwagenheffing, waaronder onderzoek naar de effecten. Een consortium van MuConsult, 4Cast en Significance (verder aan te duiden als ‘MuConsult’) heeft de effecten van diverse varianten van de heffing onderzocht op het goederenvervoer, op de mobiliteit, op het gebruik van het wegennet en op het milieu. Voortbouwend hierop heeft Ecorys de effecten van de vrachtwagenheffing op de Nederlandse economie en concurrentiepositie geanalyseerd. In aanvulling hierop is inzicht gewenst in de welvaartseffecten van een vrachtwagenheffing. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft Ecorys gevraagd op basis van deze effectstudies een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) op te stellen van drie varianten voor een vrachtwagenheffing. Dit rapport vormt hier de weerslag van. (Author/publisher)
Abstract