Mobiliteitseffecten van verkeersveiligheidsmaatregelen : ten behoeve van een kosten batenanalyse. In opdracht van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV.

Author(s)
ECORYS Transport
Year
Abstract

In het Nationaal Verkeers- en Vervoersplan (NVVP) is de veiligheidstaakstelling opgenomen om het aantal verkeersdoden en verkeersgewonden in 2010 te reduceren met respectievelijk 30 en 25 procent ten opzichte van de situatie in 1998. Er is inmiddels een groot aantal maatregelen gedefinieerd in het NVVP en aanvullende SWOV studies. Het project KBA Verkeersveiligheid beoogt de maatregelen te analyseren met een maatschappelijke kosten baten analyse (KBA). Met behulp van de KBA ontstaat inzicht in het maatschappelijk rendement van de verkeersveiligheidsmaatregelen en de vraag welk pakket van maatregelen het meest optimaal is. Bij de bepaling van het meest optimale pakket wordt rekening gehouden met eventuele budgetrestricties en eisen voor slachtofferreductie. Naast een effect op de verkeersveiligheid, hebben maatregelen ook effect op de mobiliteit (vervoerwijzekeuze, aantal kilometers) en het milieu (rijgedrag, uitstoot, aantal gereden kilometers, wagenpark). Het doel van deze rapportage is het bieden van een leidraad waarmee de mobiliteitseffecten van de verkeersveiligheidsmaatregelen bepaald kunnen worden. In de CE-rapportage wordt een leidraad voor milieu-effecten gepresenteerd. In hoofdstuk 2 beschrijven we beknopt de werking van de KBA en de plaats van de mobiliteitseffecten hierin. In de navolgende hoofdstukken gaan we in op de mobiliteitseffecten en de waardering hiervan. (Author/publisher)

Request publication

10 + 4 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20021576 ST [electronic version only]
Source

Rotterdam, ECORYS Transport, 2002, 31 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.