Mobiliteitsonderzoek België 2010. Rapport in opdracht van NL EVD International.

Author(s)
Maerivoet, S.
Year
Abstract

In voorliggend eindverslag komen verschillende invalshoeken omtrent ICT en voornamelijk mobiliteit aan bod, bekeken vanuit overheden en beleidsmakers, grote steden, openbare vervoersaanbieders en privé bedrijven. Het mobiliteitsonderzoek steunt in sterke mate op een marktconsultatie. Het doel hiervan is een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van een specifiek onderwerp door belanghebbenden uit te nodigen om hun ideeën en suggesties hierover mee te delen. De resultaten van de verschillende interviews indachtig, kunnen we een aantal conclusies en aanbevelingen formuleren die Nederlandse partijen kunnen gebruiken om de Belgische markt te betreden op het vlak van mobiliteit en ICT. De meest belangrijke manieren om dit doel te bereiken vatten we als volgt samen: Men kan best via een Belgische partner gaan, eventueel in een samenwerkingsverband; Het is vaak broodnodig om via het strikte systeem van aanbestedingen, offertes en gunningen te gaan; Inschrijven op het centraal systeem van Belgische en Europese aanbestedingen (EBP) is een must; Het is noodzakelijk om als Nederlands bedrijf zelf proactief de markt te verkennen en contacten te leggen. Een aantal thema’s zijn op dit moment zeer levendig en bieden de meeste kansen voor Nederlandse bedrijven op de Belgische markt: Onderhoud van het wegennet (dit is weliswaar minder op ICT en mobiliteit gericht); Invoering van een intelligente kilometerheffing; Gebruik van elektrische voertuigen; Dynamische real-time parkeerinformatie; Verkeersbeheersing; Real-time verkeersinformatie; Openbaar vervoer; eCall. Het resultaat van deze marktstudie is geen concreet actieplan om Nederlandse bedrijven op de Belgische markt te introduceren. Veleer blijken de aanbevelingen zich op een ander vlak te situeren: op korte termijn is het zeer belangrijk om het proces van aanbestedingen op te volgen; op lange termijn dient men te kijken naar de richting en evolutie van bepaalde mobiliteitsplannen die volgen uit een uitgetekend beleid. Contact met de Belgische markt en zichzelf kenbaar maken blijft ons insziens, samen met de aanbestedingen, een rode draad doorheen een succesvolle introductie. Tot slot duiden de auteurs er op dat het voor Nederlandse bedrijven niet evident is om op de Belgische markt een plaats in te nemen. Een groot deel van de oorzaak hier is terug te vinden in het cultuurverschil dat tussen beide landen heerst. In België is het veeleer zo dat contacten leggen zeer belangrijk is om een goede verstandhouding tussen verschillende partijen te hebben. Deze vormt dan de basis voor latere contracten. (Author/publisher)

Request publication

2 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20110662 ST [electronic version only]
Source

Leuven, Transport & Mobility Leuven, 2011, 28 p., 22 ref.; Rapportnummer 10.51

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.