Monitoring en evaluatie SLIM (Samen Leidend In Mobiliteit) Benutten Arnhem – Nijmegen : eindrapport. In opdracht van Stadsregio Arnhem Nijmegen.

Author(s)
MuConsult
Year
Abstract

In de zomer van 2011 heeft de Stadsregio Arnhem Nijmegen in nauwe samenwerking met haar regionale partners in korte tijd gewerkt aan de totstandkoming van een integraal pakket maatregelen in het kader van Beter Benutten. De regio heeft aan MuConsult opdracht verleend om de maatregelen te monitoren en te evalueren. Hoewel landelijk gezien de verkeersproblemen de laatste jaren mede als gevolg van de economische recessie zijn afgenomen, staan de bereikbaarheid en leefbaarheid en daarmee het functioneren van de stedelijke regio’s binnen Nederland nog steeds onder druk. Dit is ongunstig voor de concurrentiepositie en daarmee voor het economisch herstel van de BV Nederland, omdat aan de stedelijke regio´s juist een voortrekkersrol wordt toegedicht. Tegelijkertijd ontbreken de financiële middelen, maar ook de ruimte voor grootschalige uitbreidingen van bestaande en aanleg van nieuwe infrastructuur. De opgave is dan ook om de bestaande infrastructuur beter te benutten. Het Programma Beter Benutten beoogt meer profijt te halen uit de huidige voorzieningen op de weg, het water en het spoor. Omdat de verkeersproblemen en daarmee de opgaven per regio verschillen, is maatwerk nodig. Gekozen is voor een gebiedsgerichte aanpak in tien regio’s, waaronder de regio Arnhem Nijmegen. Binnen het programma SLIM, Samen Leidend In Mobiliteit, werkt de Stadsregio Arnhem Nijmegen samen met de provincie Gelderland, het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M), Rijkswaterstaat en het bedrijfsleven aan een aantrekkelijke, bereikbare en concurrerende regio door verkeers- en leefbaarheidsknelpunten op te lossen. Inspelend op de kansen die het Programma Beter Benutten voor de regio biedt, heeft de Stadsregio in mei 2012 samen met wegbeheerders, bedrijfsleven en het Rijk een investeringspakket vastgesteld dat de doorstroming in de regio Arnhem Nijmegen moet doen verbeteren. SLIM Benutten omvat 21 maatregelen die snelle en doeltreffende oplossingen bieden voor de knelpunten in de doorstroming. De monitoring en evaluatie heeft deels als doel het afleggen van verantwoording aan het Bestuur, maar vooral ook om te leren van de maatregelen met het oog op eventuele bijstellingen en toekomstige tranches van het programma Beter Benutten. In nauwe samenwerking met de projectgroep en de projectleiders van de afzonderlijke maatregelen zijn we gericht op het leren van de effecten en de succes- en faalfactoren daarbij. Belangrijkste doelen van de monitoring en evaluatie zijn: * Inzichtelijk maken in hoeverre de doelstellingen van Beter Benutten worden behaald (het bereiken van de beoogde effecten); * Inzichtelijk maken van de succes- en faalfactoren (zoals de beleidseffecten, effectiviteit van de beleidsinstrumenten en de samenwerking); * Het (indien nodig) kunnen bijsturen op basis van voortgang en gerealiseerde effecten om de kans op gewenste effecten te vergroten. Om resultaten van en leerervaringen rond de diverse maatregelen in de tien Beter Benutten-regio’s onderling te kunnen vergelijken, heeft het ministerie van IenM in overleg met de regio’s en de Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) een aanpak op hoofdlijnen voor de monitoring en evaluatie uitgewerkt en formats opgesteld met indicatoren (bouwstenen) voor het monitoren van de voortgang en effecten. Deze algemene aanpak en formats is vertaald naar een regionaal Plan van Aanpak voor de monitoring en evaluatie van het gebiedspakket SLIM Benutten. MuConsult is gevraagd om van een groot aantal maatregelen van het Beter Benutten maatregelpakket een evaluatie uit te voeren. Hoofdstuk 2 gaat in op de input en beschrijft de onderzochte maatregelen. SLIM werken SLIM reizen (SWSR), SLIM uit de spits (SUDS) en SLIM Informatiediensten vallen buiten deze opdracht en zijn op een andere manier geëvalueerd. De realisatie van het project SLIM Verkeersmanagement loopt nog door tot eind 2016 en is daarom niet geëvalueerd. Hoofdstuk 3 gaat in op de output en beschrijft de bijzonderheden en leerpunten die uit de fase van de realisatie van de maatregelen naar voren komen. Hoofdstuk 4 gaat in op de outcome en geeft een beschrijving van de bijzonderheden en leerpunten die uit de effectmeting naar voren komen. In de bijlagen zijn de onderzoeksrapporten van de evaluatiestudies opgenomen. (Author/publisher)

Publication

Library number
20160669 ST [electronic version only]
Source

Amersfoort, MuConsult, 2016, 237 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.