Monitoring verkeersveiligheid langere en zwaardere vrachtwagens 2009.

Author(s)
Stegeman, J. & Rakic, B.
Year
Abstract

Sinds 2001 rijden er in Nederland zogeheten LZV’s: Langere en Zwaardere Vrachtwagens. Omdat niet op eerdere ervaringen kon worden voortgebouwd is er eerst een praktijkproef geweest. Vervolgens is de toelating van LZV’s stapsgewijs verder uitgebreid. Vanaf 1 november 2007 is de ervaringsfase voor LZV’s ingegaan. Dit betekent dat voor het eerst op grote schaal met LZV’ s wordt gereden. De verwachting is dat de komende tijd het aantal LZV’s, maar ook het aantal routes waarop LZV’s rijden, gestaag toe zal nemen. De minister van Verkeer en Waterstaat wil graag een vinger aan de pols houden, met name op het gebied van de verkeersveiligheid. Hoewel eerdere onderzoeken geen aanleiding geven om vraagtekens te zetten bij de verkeersveiligheid van dergelijke combinaties is het belangrijk om uit te sluiten dat een uitbreiding van het aantal LZV’s niet plots allerlei ongewenste risico’s met zich meebrengt. Aan de hand van enkele onderzoeksvragen is onderzocht of de huidige inzet van LZV's op het Nederlandse wegennet leidt tot knelpunten op het gebied van verkeersveiligheid, doorstroming en wegontwerp. De politieregistratie van ongevallen, in combinatie met de RDW-kentekenbestanden van LZV's, zijn als basis genomen voor de beantwoording van de onderzoeksvragen. Echter, een analyse van geregistreerde ongevallen met LZV's sec, biedt onvoldoende grond om betrouwbare uitspraken te kunnen doen over de verkeersveiligheid van LZV's op landelijk niveau. Het aantal LZV's dat op de weg rijdt en bij een ongeval is betrokken, is namelijk te beperkt voor een statistische analyse. Op basis van de geregistreerde ongevallen zijn daarom werkhypotheses opgesteld. Deze zijn vervolgens getoetst aan de hand van de ervaringen van LZV-chauffeurs die één of meerdere ongevallen hebben gehad met een LZV, en LZV-chauffeurs die geen ongevallen hebben gehad. Om een compleet beeld te schetsen van mogelijke risico's die aan de inzet van LZV's verbonden zijn, zijn de werkhypotheses tot slot getoetst aan het oordeel van andere belangrijke ervaringsdeskundigen zoals wegbeheerders en handhavers. (Author/publisher)

Publication

Library number
20100790 ST [electronic version only] for the English version see ST 20120169
Source

Delft, Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Dienst Verkeer en Scheepvaart DVS, 2009, 77 p.; dvs1209re022

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.