Vooral het vrachtvervoer over de weg en via het water zal tot 2020 sterk groeien. Gezien de maatschappelijke betekenis van verkeer en vervoer kiest het kabinet ervoor om de mobiliteitsgroei in goede banen te leiden. Een mogelijke oplossing in dit verband is de inzet van langere en/of zwaardere vrachtwagencombinaties (LZV's). LZV's kunnen immers meer lading per rit meenemen waardoor een reductie op kan treden van voertuigbewegingen, emissies en congestie. De onderzoeksvraag aan Arcadis was de effecten van de inzet van LZV's op: objectieve verkeersveiligheid; concurrentiepositie van wegvervoer en modal shift; bedrijfsvoering en logistieke planning; gebruik van de infrastructuur; brandstofbesparing en emissies in kaart te brengen. Subjectieve verkeersveiligheidsbeleving is apart door TNS-Nipo onderzocht. Deze bevindingen zijn in het beleidsadvies opgenomen. Naast de inhoudelijke monitoring van deze effecten heeft de proef met LZV's ook procedureel een groot aantal leerervaringen opgeleverd. Naast het Ministerie waren vele partijen bij de uitvoering van de proef betrokken waaronder KLPD, RDW, CBR/CCV en diverse wegbeheerders. (Author/publisher)
Abstract