MONO : ongestoord onderweg. In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Author(s)
Cammaert, M. & Broek, O. van den
Year
Abstract

In 2018 heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de MONO campagne geïntroduceerd met als doel het motiveren en activeren van verkeersdeelnemers tot het juiste gedrag; niet direct reageren op binnenkomende berichten tijdens het autorijden of fietsen. De MONO campagne, gestart op 2 september 2019, is deels een herhaling van 2018 waarbij de boodschap voor automobilisten en fietsers ongewijzigd is: rij MONO. Nieuw in deze campagne is de aanpak richting werkgevers, zij worden aangesproken en gestimuleerd om hun personeel MONO te laten rijden. Er zijn drie campagnedoelgroepen: automobilisten, fietsers en werkgevers. De onderzoeksdoelgroep bestaat net als in 2018 uit algemeen publiek, 18 jaar en ouder, die soms hun telefoon in de hand houden tijdens het rijden (bestaande uit automobilisten en fietsers afhankelijk van het meest gebruikte vervoersmiddel, minimaal 1x per maand). Door de toevoeging van de werkgeverscampagne is de onderzoeksdoelgroep uitgebreid met een extra doelgroep: werkgevers. Er is een voor- en nameting gedaan om te onderzoeken of de campagne effect heeft gehad onder de doelgroepen op de onderliggende campagnedoelstellingen. Het overkoepelend doel is het terugdringen van het aantal ongelukken en dodelijke verkeersslachtoffers als gevolg van afleiding in het verkeer. (Author/publisher)

Publication

Library number
20210127 ST [electronic version only]
Source

Utrecht, DVJ Insights, 2019, 23 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.