Naar een sociaal verkeer : 12 activiteiten tegen verkeersagressie.

Author(s)
-
Year
Abstract

Verkeersagressie is een onderwerp dat veel in de publieke belangstelling staat, zowel bij de burger als bij professionele organisaties. Een professionele organisatie is een organisatie die zich beroepshalve (mede) met verkeersveiligheid bezighoudt. We onderscheiden overheden (ministeries, provincies, regionale organen voor de verkeersveiligheid), exameninstituten (CBR), belangengroeperingen (ANWB, Fietsersbond, TLN, VVN), kennisinstituten (SWOV, KPVV), handhavende instanties (BVOM, Politie, Politieacademie) en koepelorganisaties (IPO, VNG). Wanneer in het vervolg van deze publicatie wordt gesproken over professionele organisaties, worden deze organisaties bedoeld. De afgelopen jaren zijn meerdere acties en projecten uitgevoerd om het fenomeen verkeersagressie te beteugelen, met wisselend succes. In elk geval is verkeersagressie in de beleving van mensen nog steeds een serieus probleem. Veel mensen zijn tevens van mening dat het een groeiend probleem is. Reden genoeg voor het Ministerie van Verkeer en Waterstaat om hier actief beleid op te voeren, hetgeen verwoord staat in de Nota Mobiliteit. Verschillende oriënterende projecten zijn reeds uitgevoerd. Deze hebben een duidelijk beeld geschetst van aard, omvang en oorzaken van het probleem, alsmede van het maatschappelijk krachtenveld. Nu is de tijd rijp om een samenhangend pakket aan acties te presenteren. De in deze brochure beschreven acties zijn concreet, potentieel effectief en moeten leiden tot een reductie van de beleving van verkeersagressie. Met deze acties wordt aangenomen de grootste slag te kunnen slaan. Er zijn meer acties denkbaar en daarom is dit actieplan op termijn uit te breiden. Voor nu wordt echter aangenomen dat met deze acties de grootste winst wordt behaald. De in deze brochure gepresenteerde acties worden weergegeven in vier hoofdstukken. In hoofdstuk twee worden maatregelen gepresenteerd die betrekking hebben op verbinding, commitment en organisatie. De maatregelen in dit hoofdstuk richten zich op de professionele organisaties, terwijl de maatregelen in de andere hoofdstukken zich richten op het publiek. De aanname is dat implementatie van acties gericht op publiek niet mogelijk is zonder verbinding en betrokkenheid van de organisaties. Daarom worden deze onderwerpen als eerste besproken. (Author/publisher)

Request publication

1 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20100791 ST [electronic version only]
Source

's-Gravenhage, Ministerie van Verkeer en Waterstaat, 2009, 14 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.