Nationale gedragsmeting “snelheid op autosnelwegen” - 2011 Brussel.

Author(s)
Riguelle, F.
Year
Abstract

Aangezien het BIVV al over gegevens beschikte met betrekking tot de snelheden van automobilisten op de andere wegtypes, wenste het de kennis van het snelheidsgedrag van de Belgen te vervolledigen. Daartoe werd in 2011 een snelheidsmeting uitgevoerd die zich specifiek richtte op autosnelwegen. Er werd gemeten op 30 evenredig over Vlaanderen en Wallonië verspreide locaties. Op elk van deze locaties werd de snelheid in oktober een week lang in één verkeersrichting gemeten. De gemiddelde voertuigsnelheid op de Belgische autosnelwegen buiten de spits is 117,9 km/u en ligt daarmee iets onder de wettelijke maximumsnelheid. Deze snelheid is gelijk voor autosnelwegen met twee en drie rijstroken. Autosnelwegen en 90 km/u-wegen zijn de enige wegtypes waar de gemiddelde snelheid onder de maximumsnelheid ligt. De V85, de snelheid die door 85 % van de automobilisten niet wordt overschreden, bedraagt 131 km/u en verschilt daarmee 13 km/u van het gemiddelde. Dit verschil is niet groter dan op andere wegen buiten de bebouwde kom, wat aangeeft dat de snelheden op autosnelwegen niet bijzonder uiteenlopen. 40 % van de automobilisten rijdt harder dan de snelheidslimiet. In absolute zin is dit geen goed resultaat, maar met uitzondering van 90 km/u-wegen ligt dit percentage lager dan op de andere wegtypes. De gemiddelde snelheid van vrachtwagens bedraagt 89,2 km/u en ligt daarmee net onder de voor deze voertuigen geldende maximumsnelheid. De snelheid van vrachtwagens is zeer homogeen, wat een duidelijk gevolg is van de invoering van de snelheidsbegrenzer. Vlaanderen en Wallonië vertonen geen significante snelheidsverschillen. Op sommige locaties worden echter significant hogere snelheden gemeten dan elders. De verkeerssamenstelling, niet alleen naar omvang maar vooral naar verplaatsingstype, lijkt van invloed te zijn op de gereden snelheden. In het weekend worden zeer stabiele snelheden gemeten. Door de week neemt de snelheid overdag echter af, vooral tijdens de spitsuren. Zelfs als de spitsuren niet in aanmerking worden genomen, speelt de verkeersdichtheid onmiskenbaar een rol in deze snelheidsdaling. 's Nachts ligt de snelheid op weekdagen hoger dan in het weekend, net als op de andere wegtypes. Hoewel de vergelijking tussen de Belgische autosnelwegen en de andere wegtypes nogal gunstig uitpakt voor de autosnelwegen, krijgen we een ander beeld wanneer we een blik over de Belgische grens werpen. Vergelijkingen tussen landen zijn weliswaar lastig vanwege de verschillende methodologieën, maar toch blijkt duidelijk dat de maximumsnelheid in België meer wordt overschreden dan in de meeste andere landen waarvoor gegevens beschikbaar zijn. (Author/publisher)

Publication

Library number
20140683 ST [electronic version only]
Source

Brussel, Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid BIVV, 2012, 33 p., 13 ref.; D/2012/0779/112

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.