Nederlands Ontwerpvoertuig Trekker-opleggercombinatie niet Europees goedgekeurd : enige kritische kanttekeningen bij CROW-publicatie 164a.

Author(s)
Fortuijn, L.G.H.
Year
Abstract

Voor het ontwerpen van verkeersvoorzieningen is het van belang te weten met welke voertuigkenmerken men rekening moet houden. In CROW-publicatie 164a ‘Handboek wegontwerp –Basiscriteria’ wordt aandacht besteed aan de ‘ontwerpvoertuigen’. Echter, geconstateerd moet worden, dat de maten die voor de maatgevende trekker-opleggercombinatie worden gebruikt, onmogelijk kunnen overeenkomen met de 95-percentiel maten van opleggers die in Europa in het verkeer worden toegelaten. Het maatgevende ontwerpvoertuig in CROW-publicatie 164c ‘Gebiedsontsluitingswegen’ voldoet daar wel aan. Aanbevolen wordt om in het wegontwerp twee uitgangspunten te hanteren: • voor het ontwerp van de rijbaan uit te gaan van het combinatievoertuig dat een bestreken baan heeft, die overeenkomt met de wettelijk vastgestelde buitenstraal van 12,50 m en een bijbehorende binnenstraal van 5,30 m; • voor het ontwerpen van de afstand tot niet-overrijdbare obstakels uit te gaan van een trekker-opleggercombinatie van 22 m met starre achteras en 27 m met meesturende achteras. Voor het ontwerp van de rijbaan van rotondes wordt uitgegaan van een meer voorkomende trekker-opleggercombinatie met een minder brede bestreken baan. (Author/publisher)

Request publication

1 + 6 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20071367 aa ST (In: ST 20071367 CD-ROM)
Source

In: Verkeerskundige werkdagen 2007, Hilversum, 13 en 14 juni 2007, 11 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.