Netwerkanalyse veilig goederenvervoer over de weg. In opdracht van Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Directoraat-Generaal Goederenvervoer (DGG).

Author(s)
-
Year
Abstract

Bij de reorganisatie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat (VenW) is een nieuw Directoraat-Generaal Goederenvervoer (DGG) ontstaan. Voor verschillende beleidsvelden die onder dit Directoraat-Generaal vallen is aanbevolen werkgroepen in te stellen met de taak een verkenning van de omgeving uit te voeren waarin wordt onderzocht wie de belangrijkste actoren zijn binnen die beleidsvelden en wat de belangrijke thema's zijn die spelen. Binnen de directie Transportveiligheid is een werkgroep ingesteld die zich richt - - op het-them 'Veilig-Goederenvervoer-over-de-weg": De-werkgroep-heeft geconstateerd dat veel medewerkers binnen de (nieuwe) directie afkomstig zijn van het voormalig Directoraat-Generaal Scheepvaart en Maritieme zaken (DGSM);-Niet-alleen-hebben de-medewerkers--daardoor-weinig inhoudelijke kennis van het thema Veilig Goederenvervoer, ook missen zij in belangrijke mate de noodzakelijke contacten in het netwerk. De werkgroep heeft daarom besloten te starten met een aantal gesprekken met sleutelorganisaties uit het veld. Doel van de gespreksronde was drieledig: inzicht krijgen in belangrijke organisaties en samenstelling van het netwerk; inzicht krijgen in thema's en ontwikkelingen die spelen; en het leggen van contacten: het eerste begin maken van "het netwerken". De scope van de gesprekken was gericht op Veiligheid en Goederenvervoer. Een aantal organisaties waarmee gesproken is houdt zich met meer bezig dan deze thema's. Nadrukkelijk zijn de gesprekken echter beperkt tot de raakvlakken met Veiligheid en Goederenvervoer. De gesprekken zijn in twee fasen gevoerd. In eerste instantie is met de 5 (naar het zich op dat moment liet aanzien) meest bepalende organisaties gesproken (TLN, KNV, EVO, Royal Nederland en VVN'). Op basis van de uitkomsten van deze gesprekken is een tussenevaluatie uitgevoerd. Vervolgens zijn de resterende 9 gesprekken ingevuld. In de gesprekken is ingegaan op: de belangrijke organisaties binnen het beleidsveld; de belangrijke personen binnen deze organisaties; de onderlinge verhoudingen/posities van organisaties en personen; de visie, doelen en belangen die worden nagestreefd; de voor de organisaties belangrijke onderwerpen; problemen/knelpunten met betrekking tot veiligheid nu en in de komende jaren; en wat verwachten/verlangen de organisaties van de overheid. Op basis van deze gesprekken is een beeld verkregen van het externe netwerk en de thema's die leven rond het thema "Veilig Goederenvervoer over de weg". Alvorens de werkgroep overgaat tot het opstellen van een plan van aanpak hoe met deze bevindingen om te gaan (welke thema's op te pakken, waar prioriteiten leggen, bepalen rol DGG, met wie te netwerken), is dit beeld voorgelegd aan en besproken met de andere onderdelen van VenW die betrokken zijn bij het beleidsveld. Hiervoor heeft op 2 en 3 februari 1999 een interne workshop plaatsgevonden waarvoor, naast leden van de werkgroep, vertegenwoordigers van DGG, DGP, RVI,_RDW, RWS-HK en AVV zijn ui genodigd. Deze notitie beschrijft de resultaten van de verkenning van het (externe en interne) netwerk van het thema "Veilig Goederenvervoer over de weg". Hoofdstuk 2 is samengesteld op basis van de gesprekken met sleutelorganisaties in het beleidsveld. De beschrijving van het interne netwerk treft u aan in hoofdstuk 3 en heeft plaatsgevonden aan de hand van de presentaties van de VenW-onderdelen tijdens de workshop op 2 en 3 februari 1999. Hoofdstuk 4 en 5 die gaan over de (structurele) overlegorganen en de confrontatie tussen Extern (wie en wat) en Intern (wie en wat) zijn eveneens tijdens de workshop van 2 en 3 februari ingevuld. (Author/publisher)

Request publication

9 + 11 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20140377 ST [electronic version only]
Source

's-Gravenhage, Alons & Partners Consultancy bv, 1999, 30 p. + 4 app.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.