Nieuwe systemen in de auto: lust of last?

Geïntegreerde bestuurdersondersteuning gezien vanuit de automobilist
Author(s)
Driel, C.J.G. van
Year

Automobilisten krijgen de komende jaren de beschikking over een scala aan Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) die rijtaken kunnen ondersteunen of overnemen. Een belangrijke stap in de ontwikkeling van ADAS is het integreren van bestuurdersondersteunende functies. Hierover is echter nog weinig bekend. Dit artikel beschrijft een vragenlijstonderzoek om meer inzicht te krijgen in geïntegreerde bestuurdersondersteuning met het perspectief van de automobilist als uitgangspunt. Bestuurders kunnen in een internetenquête aangeven in hoeverre zij behoefte hebben aan hulp van de auto bij bepaalde rijtaken, zoals filerijden, en omstandigheden, zoals slecht zicht. Deze gebruikersbehoeften leveren aanknopingspunten voor de integratie van bestuurdersondersteunende functies met betrekking tot techniek, HMI Human-Machine-Interface en functionele werking. De voorlopige resultaten van het vragenlijstonderzoek geven aan dat men vooral behoefte lijkt te hebben aan informerende en waarschuwende functies. Dit duidt op het belang van aspecten rondom de HMI, zoals informatiemanagement. Ook heeft men een voorkeur voor functies waarbij communicatie een grote rol speelt, zoals een waarschuwing bij een onveilige volgafstand in een bocht waarvoor communicatie met een digitale kaart nodig is. Ook laten de resultaten zien dat het ideale bestuurdersondersteunende systeem persoonlijk moet zijn, zodat rekening wordt gehouden met de vaardigheden en voorkeuren van de bestuurder.

Pages
20
Conference city
Zeist
Date conference
25-26 november 2004
Library number
20230031 ST [electronic version only]
Source

Bijdrage aan het Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.