NOA Nieuwe Ontwerprichtlijn Autosnelwegen.

Author(s)
Dubbeldam, R. (red.)
Year
Abstract

De NOA is de opvolger van de Richtlijnen voor het Ontwerpen van Autosnelwegen (ROA) uit het begin van de jaren '90 van de vorige eeuw. Sinds die tijd is er veel veranderd in de manier waarop naar het autosnelwegennet wordt gekeken. Rijkswaterstaat kijkt niet langer uitsluitend naar de infrastructurele kant, maar primair naar de functie van de weg. Rijkswaterstaat ontwikkelt zich daarbij tot een publieksgerichte manager van verkeersstromen, met oog voor de belangen van weggebruikers, omwonenden en de belastingbetaler. Daarmee hebben onderwerpen als verkeersmanagement, incident management, asset management, life-cycle management een structurele plaats gekregen in onze primaire processen. De NOA sluit nauw bij deze praktijk aan. Binnen de randvoorwaarden van regelgeving, beperkte fysieke ruimte, omgevingswensen en dergelijke, stimuleert de NOA de creativiteit van wegontwerpend Nederland. Bovendien sluit de NOA aan bij de veranderende rol van de rijksoverheid als opdrachtgever naar de marktpartijen. De NOA sluit bijvoorbeeld naadloos aan bij Systems Engineering. Door de verschillende belangen bij de totstandkoming van een weg zo vroeg mogelijk zichtbaar te maken kunnen wensen en eisen integraal worden afgewogen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan bereikbaarheid en leefbaarheid, maar ook aan infraproviding en verkeersmanagement, afspraken op bestuurlijk niveau of met de omgeving, aanlegkosten en life-cyclekosten. Omdat tegenstrijdigheden in een transparante omgeving worden afgewogen wordt niet alleen duidelijkheid gegeven aan de wegontwerper en maar ook aan andere betrokkenen. De NOA onderscheidt zich van de ROA op een aantal punten: * NOA is probleem georiënteerd: De vraagstelling over een weg moet gaan over de te bereiken effecten, en nog niet over de oplossing. * In de NOA staat enkel geometrie: Aspecten van bewegwijzering, bermbeveiliging, verlichting etc. zonder relatie met het geometrisch ontwerp staan niet in de NOA. De NOA geeft één standaard ontwerpwaarde: Minimumwaarden en maximum waarden komen in de NOA niet voor. Afwijken van de standaardwaarde vereist een onderbouwing in effecten. * De ontwerpsnelheden in de NOA komen overeen met maximumsnelheden: De reeks ontwerpsnelheden in de NOA is 120-100-80-50 km/h. * De NOA is beleidsneutraal: De geometrie van toekomstige ontwikkelingen binnen het autosnelwegennet moet met de NOA kunnen worden ontworpen. (Author/publisher)

Request publication

15 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20062431 ST [electronic version only]
Source

Rotterdam, Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer AVV, 2007, [199] p., 5 ref. - ISBN 90-3693-636-5

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.