Onderweg met rijhulpsystemen

Invloedsfactoren op de penetratiegraad van ADAS in nieuw verkochte personenauto’s en in het wagenpark
Author(s)
Bekkum, P. van; Schaap, N.; Meurs, H.
Year

Rijhulpsystemen ofwel Advanced Driver Assistance Systemens (ADAS) ondersteunen de autobestuurder in het uitvoeren van taken tijdens het autorijden. Het gaat om systemen die de bestuurder informeren, waarschuwen of ingrijpen in het gedrag van het voertuig. Van het veilig gebruik van deze systemen wordt een gunstige bijdrage verwacht aan verkeersveiligheid, doorstroming en andere beleidsdoelen. De impact zal groter zijn als meer voertuigen zijn uitgerust met deze systemen.
In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is een onderzoek uitgevoerd om te komen tot een onderbouwde inschatting van de ontwikkeling van de penetratiegraad van ADAS, zowel in nieuw verkochte personenauto’s als in het wagenpark. De ontwikkeling van de penetratiegraad in het wagenpark wordt beïnvloed door de vervangingssnelheid van het wagenpark. Daardoor neemt de penetratiegraad van ADAS geleidelijk toe, maar de groei verloopt minder snel dan in de nieuw verkochte voertuigen.
De verschillende bronnen van het onderzoek laten zien dat er een groot verschil kan bestaan tussen de ontwikkeling van de penetratiegraad in nieuw verkochte voertuigen en in het wagenpark. Onder invloed van een aankomende Europese verplichting zal de penetratiegraad van verschillende systemen in de nieuw verkochte voertuigen in de komende jaren sterk toenemen. De ontwikkeling van de penetratiegraad van andere, niet-verplichte systemen verloopt langzamer, waarbij systemen die primair effect hebben op de veiligheid hoger scoren (en dus een middencategorie vormen) dan systemen die de bestuurder vooral comfort bieden.
De Europese verplichting zal er naar verwachting voor zorgen dat rond 2040 de verplichte systemen een penetratiegraad in het wagenpark bereiken van ongeveer 80%. Verschillende van de onverplichte veiligheidssystemen zijn nu al gemeengoed in nieuw verkochte voertuigen. De verwachting is dat de penetratiegraad van deze systemen in het wagenpark ook in 2040 ongeveer 80% bedraagt. Van de overige onverplichte systemen wordt verwacht dat de maximale penetratiegraad in de nieuw verkochte voertuigen rond 80% ligt. De penetratiegraad van deze systemen in het wagenpark zal uiteindelijk naar deze waarde toegroeien maar pas na 2050 worden bereikt.
De belangrijkste invloedsfactoren op de penetratiegraad in de nieuw verkochte voertuigen en het wagenpark zijn de aankomende Europese verplichting voor een deel van de systemen. Daarnaast spelen positieve ervaringen van bestuurders met de systemen een belangrijke rol, omdat daardoor het vertrouwen in de systemen groeit, wat er voor zorgt dat consumenten bereid zijn om ze aan te schaffen, te gebruiken en hun ervaringen te delen met anderen. Daarbij speelt een grote rol dat automobilisten goed weten van welke systemen hun voertuig is voorzien en hoe ze die veilig moeten gebruiken.

Pages
13
Conference city
Utrecht
Date conference
25-26 november 2021
Library number
20230028 ST [electronic version only]
Source

Bijdrage aan het Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.