Onderzoek naar een ongevalmodel voor kruispunten in Haaglanden. MSc-Eindwerk Technische Universiteit Delft TUD.

Author(s)
Voorburg, P.H.
Year
Abstract

De verkeersveiligheid neemt steeds verder toe in Nederland. Dit is een positieve ontwikkeling, maar bemoeilijkt onderzoek naar de verkeersveiligheid. Er zijn immers minder (recente) ongevallen om te bestuderen. Daar komt bij dat de kwaliteit van de ongevallenregistratie afneemt, waardoor het lastig is om risico's in kaart te brengen. Het ongevalmodel legt een relatie tussen bepaalde (verkeerskundige) kenmerken van een weg of kruispunt en het aantal ongevallen. Voor het gebruik van een ongevalmodel zijn geen ongevaldata nodig, alleen de verkeerskundige data van de te onderzoeken locatie. Voor opstellen van het ongevalmodel zijn wel ongevaldata nodig. Hierdoor is het een instrument om, zonder ongevaldata, een uitspraak te doen over de verkeersveiligheid. Tevens kan een ongevalmodel gebruikt worden om mogelijke maatregelen te vinden, doordat het model inzicht geeft in de invloed van de verschillende kenmerken. In deze studie zal een ongevalmodel worden opgesteld voor het Stadsgewest Haaglanden. De studie is uitgevoerd in samenwerking met het stadsgewest. Doormiddel van een literatuuronderzoek is de huidige stand van zaken omtrent ongevalmodellen onderzocht. Hieruit is gebleken dat er behoefte is aan een ongevalmodel voor kruispunten (paragraaf 2.1). Verder is naar voren gekomen dat de negatief binomiale modelvorm de aan te raden modelvorm is voor ongevalmodellen. (Author/publisher) English abstract: Traffic safety is continuously improving in the Netherlands. This is a positive development, but complicates the research on traffic safety. There are, after all, less (recent) accidents to study. In addition, the quality of accident recording is deteriorating, which makes it more difficult to locate traffic unsafe conditions. The accident prediction model is a relationship between certain (geometric) characteristics of a road of intersection and the number of accidents. No accident data is needed for the use of an accident prediction model, only certain (geometric) characteristics of the location at hand. Accident data is only needed to set up an accident prediction model. Therefore, an accident prediction model can be used to assess the traffic safety, without accident data. It can also be used to find measures to improve the traffic safety, because the model gives insight in the influence of the different characteristics. In this study an accident prediction model will be researched for Stadsgewest Haaglanden. This study is done in cooperation with Stadsgewest Haaglanden. With a literature review the current knowledge on accident prediction models is examined. This showed the need for an accident prediction model for intersections (section 2.1). Further, examination revealed that the negative binomial distribution is the recommended model form for accident prediction models. (Author/publisher)

Request publication

2 + 3 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20100455 ST [electronic version only]
Source

Delft, Technische Universiteit Delft TUD, Faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen, Afdeling Transport & Planning, Sectie Ontwerp van vervoers- en verkeersvoorzieningen, 2010, 117 p., 7 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.